RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Du betaler for luft

(Forbrukerrådet)
Sist oppdatert:
Du blir lurt med store esker når du handler dagligvarer. Sjekk hvordan.

(SIDE2): Forbrukerrådet har røntgenfotografert ulike dagligvarer i svulmende poser og fargerike esker for å se om matkremmerne «jukser». Resultatet er nedslående., skriver Forbrukerportalen .

Deres røntgenbilder viser at pakkene med frokostblandinger er halvfulle. Resten er luft. Potetgullposer og ferdigpakket lørdagsgodteri er like luftige.

Artikkelen fortsetter under bildene fra Forbrukerrådets test. Klikk for å bla i karusellen.

4786

Røntgenbildene, som er tatt ved radiografiutdanningen ved Høgskolen i Oslo, viser at produsentene blåser opp emballasjen med store mengder luft. Dette gjelder ikke bare for matvarer. Også esker med leker, vaskemidler, klær og husholdningsutstyr er som regel mye større enn det som er nødvendig.

- Unødvendig emballasje betyr tusenvis av unødige lastebiler på veiene pluss enorme mengder søppel, sier Gunsteins Instefjord som er fagdirektør for handel hos Forbrukerrådet.

Årsaken til at det er slik er at vi forbrukere lettere lar oss lure av store pakker. Ironisk nok bidrar man også til dårligere uteluft når man kjøper luft i butikken.

- Kundene foretrekker gjerne de største pakkene når de handler. Dermed kan miljøbevisste produsenter, som fjerner unødig luft, tape kampen om kundenes gunst, mener Holmen som henviser til Dagligvarehandelens Miljøforum. Her mener de emballert luft bidrar til dårligere uteluft og økte kostnader.

Å pakke inn luft, betyr mer papp og plast, men det er likevel ikke unødvendig emballasje som er hovedproblemet når produsentene velger luftige forpakninger.

- Nordmenn er i verdenstoppen når det gjelder å resirkulere papp og papir. Det store problemet er alle lastebilene som kjører rundt med luft i stedet for varer. Luftige forpakninger gjør at trailerne ikke utnytter vektkapasiteten, selv om de er fylt helt opp, sier Jens Olav Flekke som er daglig leder i Dagligvarehandelens Miljøforum.

Han anslår at det å redusere innholdet av luft i emballasje med bare ti prosent, vil bety at transportbehovet i Norge reduseres med over én halv million paller. Det ville bety ti tusen færre trailere som kjører på norske veier

Og selv om vi kunder fristes til å ta den største forpakningen, selv om det er akkurat like mye i den som er halvparten så stor, så går det en grense for når vi føler oss lurt.

- Neste gang du skal kjøpe frokostblandingerfristes til å ta den største eksen i butikken, kan du klemme lett på pakken og finne ut hvor mye luft du tar med deg, anbefaler Instefjord.

Dessuten er det lurt å legge igjen unødvendig emballasje i butikken. Det synliggjør problemet for næringslivet og du slipper å drasse søppel hjem, for så å bære det til resirkuleringsstasjonen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere