RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Du blir bløffet på gata

Selgere av mobil- og strømabonnement i kjøpesenteret eller på gata bløffer deg.

Mange har klaget til Forbrukerombudet fordi de føler seg lurt etter å ha inngått en avtale med selgere på stands på gata eller i på kjøpesenteret.

Ombudet testet nylig hvordan disse salgene foregår og resultatet er skremmende. Her er det de fant:

  • Selgere er ofte pågående for å få deg til å signere avtalen på stedet.
  • Det er ikke alltid samsvar mellom de opplysningene selgeren gir og det man faktisk skriver under på.
  • Selgerne gir et uriktig inntrykk av at avtalen er "uforpliktende" uten at dette er tilfellet.
  • Det fokuseres på det mest lukrative i avtalen (gratisytelser eller lav pris på deler av produktet), mens det utelates informasjon om andre viktige forhold, som for eksempel at avtalen er underlagt bindingstid eller at andre deler av produktet ikke er så billig.
  • Forbrukeren gis ikke nødvendig anledning til å sette seg inn i avtalen. Selgere gir mangelfulle opplysninger om angrerett.
  • Det gis uriktige opplysninger om at tilbudet bare er tilgjengelig på stand når tilbudet også er å finne på selskapenes internettside.

Slik unngår du å bli lurt:

  • Les og sett deg grundig inn i avtalevilkårene før du eventuelt skriver under på en avtale.
  • Spør gjerne om å få med avtalevilkårene slik at du kan sette deg inn i disse når du kommer hjem.
  • Se særlig etter vilkår om bindingstid, oppsigelsesfrister, forskuddsbetaling eller gebyrer.
  • Vær svært skeptisk til å inngå avtale der og da dersom du ikke kan få med deg en kopi av vilkårene hjem.
  • De fleste avtaler som formidles på stands er avtaler om abonnement. Ha dette i bakhodet før du tar imot en prøvepakke eller signerer på en avtale.
  • Benytt deg av angreretten dersom du angrer på avtalen du inngikk. Du har i utgangspunktet 14 dagers angrefrist på alle avtaler du inngår på denne måten. Har du ikke fått de opplysningene som kreves blir angrefristen lenger.

På Forbrukerrådets hjemmesider finner du flere tips og råd om hva du kan gjøre dersom du har inngått en slik avtale eller har fått problemer med et slikt selskap.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere