*Nettavisen* Nyheter.

Du trenger ikke løfte tungt

Foto: (Thinkstock.com)

For å bygge muskler kan du like gjerne ta de lette vektene.

(SIDE2): Hvor tunge vektene er, betyr lite bare du utfører så mange repetisjoner i hvert sett at muskelen ikke klarer en eneste repetisjon til.

Nøkkelen ligger nemlig i det å slite ut muskelen, ifølge professor i treningsforskning ved Auburn University Michele S. Olson. Det er en ny studie i Journal of Applied Physiology som slår fast at tyngden på vektene ikke har like mye å si som først antatt og at lettere vekter kan gjøre samme nytten.

12-15 repetisjoner
Selv om forskningen omkring tyngde på vektene er ny, er ikke selve prinsippet om at man bør repetere til muskelen er «utslitt» noe nytt, skriver treningsmagasinet SHAPE.

Det optimale er å løfte en vekt som vil gi en sliten muskel etter 12-15 repetisjoner.

Det kommer altså an på hvor godt trent du er fra før av, men du merker fort når du ikke klarer en repetisjon til.

Hva er lett?
Fordelen med en lettere vekt er at det er mer praktisk, bedre for eldre mennesker og for å unngå belastningsskader. Du vil selvsagt trenge flere repetisjoner dersom du velger en veldig lett vekt, så for de som har dårlig tid er nok fortsatt de litt tyngre vektene best.

Men hva er egentlig «lette» vekter? I studien løftet kvinnene 30 prosent av det de maksimalt klarte. For en kvinne på rundt 65 kilo er maksimalvekt på ca. 60 kilo og « lette vekter» ble derfor målt til 8-9 kilos manualer hvor kvinnene utførte 25 til 30 repetisjoner.

- De fleste kvinner anser en manual på rundt fem kilo for å være tung, så ofte løfter kvinner for lette vekter i forhold til at vekten bør ligge på rundt 30 prosent av det de maksimalt tåler, og det som ble anbefalt i studien, sier Olson.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.