*Nettavisen* Nyheter.

Dupper du av?

Foto: (Crestock.com)

Slik får du best effekt av ettermiddagsluren.

(SIDE2:) Forsker Mats Fredriksson svarer på ulike påstander om å sove midt på dagen.

Følg Side2 på Facebook - klikk her!

Påstand: En lur kan erstatte en dårlig nattesøvn.

- Nei, ikke erstatte, men formen føles bedre om du tar deg en liten lur innen 24 til 48 timer. Om du har sovet dårlig i lengre perioder kan du ikke erstatte flere ettermiddagslurer med den tapte søvnen, forklarer Frediksson.

Påstand: Alle får mer energi av en «powernap».
Ja, de fleste vil føle seg piggere.

- Dette gjelder dem som føler tretthet på grunn av søvnmangel. Handler det om narkotia- eller alkoholrelatert tretthet hjelper det ikke siden det handler om farmakologiske effekter, sier eksperten.

Påstand: En lur kan ikke være for lang.
Dette er riktig.

- Det gjelder å ikke sove for lenge. Alt mellom fem minutter og en halvtime fungerer, men dette er veldig individuelt. Så fort man havner i dyp søvn uten at dette er meningen kan det ha motsatt effekt slik at man føler seg enda trøttere.

Få siste nytt fra Side2.no: Klikk her!

Påstand: En lur kan forbedres.

- Ja, om du drikker en kopp kaffe eller en sportsdrikk rett før du skal ta deg en lur så føler man seg enda piggere når du våkner etter tjuefem, tretti minutter. Dette er fordi det er denne tiden det tar før du merker noe effekt av det du drikker, mener Fredriksson.

Påstand: En «powernap» er bra for meg som sover dårlig på natten, jeg får jo sove bare at det er på dagtid.
Nei. Dette utsetter bare problemet.

- Hvis du har søvnløshet og er veldig sliten i løpet av dagen, bør du unngå å sove noen andre steder annet enn i sengen om natten, råder Mats Fredriksson.

LES OGSÅ: Unngå matforgiftning

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.