Dyr sexhjelp hos apotekene

Sexleketøyet apotekene tilbyr koster flere hunder kroner mer enn mange andre steder.

08.02.08 16:05

(SIDE2) Vi skrev tidligere denne uken at Alliance Apotekene i samarbeid med RFSU har begynt å selge sexleketøy i sine butikker.

Les: Sexleketøy på apoteket

Nå viser det seg at prisene på flere av produktene er høyere enn det man finner andre steder, selv om produktene er akkurat de samme.

- Lurer kunden
Sexleketøyene som tilbys via Alliance Apotekene er merket med RFSU, men man finner akkurat de samme produktene andre steder, men under andre merkenavn.

Cecilie Kjensli som selv selger de aktuelle produktene på ceciliekjensli.no mener RFSU lurer kunden ved å sette sitt eget merkenavn på produkter som er produsert av Lelo.

- Dette er å lure kunden da det ikke er et RFSU produkt, men et kjent merkevareprodukt i ny innpakning. Det blir misvisende, sier Kjensli til Side2.

Tre av produktene apotekene tilbyr er RFSU Massasjestav, RFSU Vaginakuler og RFSU Klitorisvibrator - alle med høyere priser enn det du finner andre steder. Som et eksempel er massasjestaven 400 kroner dyrere hos apotekene sammenlignet med andre tilbydere.

Daglig leder i RFSU, Tone Berit Lintho, sier at produktene som tilbys er merket og det kommer godt frem at det er et Lelo-produkt.

- Vi prøver ikke å lure noen ved å sette RFSU på pakningen. Vi har et godt samarbeid med produsenten og de er glade for at vi vil sette vårt kvalitetsmerke på produktet, sier Lintho.

Kvalitetssikrer
Lintho er noe usikker på hvorfor prisforskjellen er så stor.

- Jeg kan ikke uttale meg om andres priser, men prisforskjellen kan komme av at vi kvalitetssikrer produktene ved å utføre ytterligere tester enn det Lelo har gjort, sier Lintho til Side2.

Kjensli mener at produktene er så gode at man ikke trenger å teste utover det Lelo har gjort.

- Lelos produkter er kjempegode, og selv om det alltid er en feilmargin så har man ett års garanti om det mot formodning skulle være noe galt med produktet, sier hun. Teste gjør man før man tar inn et produkt.

Lintho mener at også flere mellomledd kan være årsaken til prisforskjellen, og understreker at overskuddet fra salget går til seksualopplysning.

- Overskuddet av inntektene går til seksualopplysning, men dette betyr ikke at vi ikke skal være konkurransedyktige på pris, sier Lintho.

- Over all forventning
Salget i apotekene har gått over all forventning, og Lintho opplyser at de har solgt produkter for 100 prosent mer enn det som var estimert.

- Går utviklingen i samme retning vil vi selge kanskje to til tre ganger mer enn det vi hadde forventet, sier Lintho.

Lintho gleder seg til å se utviklingen av salget fremover, og sier hun har tro på apotek som distribusjonskanal for sexleketøy.

- Jeg har tro på apoteket som kanal for slike produkter, og det gjør det enklere for mange å få tilgang til produktene, sier Lintho.

Er du fornøyd med Side2? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her!

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.