RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Elin Reitan (Side2)

Dyre designplagg fra H&M

Sist oppdatert:
Men Lanvin-kolleksjonen gir deg likevel mye for pengene.

(SIDE2): Det har vært store forventninger knyttet til Hennes&Mauritz' seneste designkolleksjon. Tirsdag fikk pressen ta og føle på plaggene som moteinteresserte menn og kvinner vil stille seg i kø for å å få fatt i senere denne måneden.

- Vi har fått utrolig mange positive tilbakemelding. Folk sier de er blitt overrasket over det de har sett. Dette er en leken og morsom kolleksjon, som er veldig tydelig i sitt design. Den har et humoristisk glimt, og er helt fantastisk vakker og glamorøs, sier Vibeke Holann, pressesjef i H&M Norge, til Side2.

Se flere bilder fra kolleksjonen nederst i saken!

- En drøm av en kjole
Det er det ærverdige motehuset Lanvin som har slått seg sammen med den populære kleskjeden denne gangen. Lanvins kunstneriske leder Alber Elbaz, og herreklesdesigneren Lucas Ossendrivjer er de som har designet kreasjonene, som vil komme for salg i 200 av H&Ms butikker 23. november.

I forbindelse med førvisningen av kolleksjonen har H&M fylt showrommet sitt med den nye designkolleksjonen. Etter en gjennomgang av hva som henger på stativene, er det grunn til å tro at også denne kolleksjonen vil bli revet bort fra butikkhyllene minutter etter at den blir lagt ut.

- Det er vanskelig å si hvilke plagg som blir mest ettertraktet, men jeg tror den røde ballkjolen blir populær. Det er en vakker kjole med nydelige detaljer - det er en drøm av en kjole å eie, reflekterer Holann.

Partykolleksjon
Og det er nettopp kjolene som er hovedfokuset i denne kolleksjonen. Både enkle svarte og mer fargerike varianter er å finne blant utvalget, men de fleste er av den lårkorte varianten.

- Dette er en partykolleksjon, og derfor har kjolene vært viktige. Min favoritt er en rosa kjole med høye puffermer, og skrå skjæring, sier Holann. Hun håper hun kan bytte ut sin normalt svartkledde silhuett, med en litt mer fargerik kreasjon under årets julebord - om hun da er så heldig å få tak i en.

- Fikk overført sin drøm
Holann kan ikke gå ut med hvor mange antall av hvert plagg som skal selges i Norge, men understreker at dette er en eksklusiv kolleksjon og at det derfor ikke er veldig mange av hver kreasjon.

- Jeg har skjønt at designeren (Alber Elbaz red.anm.) selv var veldig glad når han så resultatet av kolleksjonen. Han fikk overføre sin drøm i Lanvin til massene, forklarer pressesjefen.

Kjoler fra 1300 kroner
Lanvin-kreasjoner er normalt ikke for massene, og kjolene selges for det mangedobbelte av det de vil koste i H&M-butikken.

Dette er likevel en av H&Ms dyreste designkolleksjon noensinne, og den utstrakte detaljbruken og plaggenes couture-lignende preg får noe av skylden for dette. Kjolene er priset fra 1299 kroner og oppover, men det er også topper og accessoirer til lavere priser i kolleksjonen.

- Kolleksjonen ligger i det øverste sjiktet, men også Jimmy Choo-kolleksjonen hadde et høyere prisnivå grunnet bruk av eksklusive materialer, som for eksempel skinn. Sammenligner man disse med hva en ekte Lanvin-kjole koster, så snakker vi jo om et helt annet prisnivå. Det dyreste plagget er en silkekåpe til 2500 kroner. Den er et vakkert håndverk, mener Holann.

Denne gangen er det også stor fokus på herredelen av kolleksjonen. Både Elbaz og Ossendrivjer har høstet gode kritikker for sine herredesigner, og H&M-kolleksjonen består av en rekke lekre herreklær med Lanvin-preg.

Les også:Nå er det guttas tur

- Oser av luksus
Som tidligere nevnt, består damekolleksjonen av en rekke lårkorte kjoler. Flere asymmetriske varianter er å finne i utvalget, og en av de mest oppsiktsvekkende kreasjonene er en knallrød kjole med ballerinapreg.

Hele kolleksjonen oser av luksus. Hvert plagg virker svært gjennomført, og nøye planlagt - og de mange detaljene gjør sitt for å heve kvaliteten på kolleksjonen. Det er mye draperinger og volanger, mens herrekolleksjonen består av blant annet av smokinger, joggebukser, og fargerike sko.

Foruten klær, sko og andre accessoirer finnes også en rød leppestift i produktutvalget. Dette er første gang man har lansert sminke i et designsamarbeid, men siden røde lepper er et av kjennetegnene til Lanvin, var det naturlig for kleskjeden å legge dette til i produktsortimentet.

Massiv markedsføring
Som vanlig er det planlagt en massiv markedsføringskampanje rundt den planlagte lanseringen, og både bilder og videoer har de siste ukene blitt publisert på en egen presseside viet designsamarbeidet.

SE EN AV KAMPANJEVIDEOENE HER:(artikkelen fortsetter under videoen)

Lagde babyklær
Det var Jeanne Lanvin som på begynnelsen av 1900-tallet grunnla det populære motehuset. Hennes egendesignede babyklær var nemlig av en slik karakter, at velstående familier begynte å etterspørre plaggene hun i utgangspunktet lagde til sin egen datter.

Lanvin utviklet seg til å bli en svært talentfull designer, og var en av de mest innflytelsesrike designeren på 20- og 30-tallet. Hun var blant annet kjent for å lage plagg av kvalitetsmessig utførelse, i klare, lyse og blomsterfarger.

SE BILDER FRA KOLLEKSJONEN HER:

3854

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere