RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Dyrere Dagbladet ga overskudd

Sist oppdatert:
Konsernet har bedret resultatet med 44 millioner kroner så langt i år. Årsaken er flere nye annonseprodukter.

Avishuset Dagbladets resultat før skatt etter årets åtte første måneder økte med 44,3 millioner kroner til 50 millioner sammenlignet med samme periode i fjor. Resultat før skatt i andre tertial ble 45,3 millioner kroner, en forbedring fra i fjor med 32,8 millioner.

Konsernet opplever en vekst i driftsinntektene med 24 millioner kroner til 359,2 millioner hvorav selve avisen økte med elleve prosent - i hovedsak grunnet prisøkning og streik i 2002. Men også lanseringen av nye annonseprodukter hjalp på, skal vi tro tertialrapporten fra Dagbladet.

I forhold til i fjor har avisen økt annonseinntektene med fem prosent i 2. tertial og etter åtte måneder er økningen 2,4 prosent. Nye annonseprodukter har medvirket til fortsatt vekst i inntektene.

Med et driftsresultat etter andre tertial på 34,4 millioner kroner har Dagbladet klart en forbedring på 21,9 millioner i forhold til i fjor. Bedringen har sammenheng med ni dagers streik i fjor og at prisen på utgavene fra mandag til fredag økte fra ni til ti kroner. Effekten av prisøkning i fjor utgjør 24 millioner kroner hittil i år.

Men Dagbladet har fortsatt ikke klart å kutte kostnadene tilfredsstillende. Hittil i år har de økt med fire millioner kroner, på tross av lavere lønnskostnader. Derfor intensiverer avisen arbeidet med kostnadskutt, noe de venter vil gi effekter fremover.

Regnskapet per andre tertial i år er belastet med tre millioner kroner i forbindelse med inngåtte avtaler om frivillig avgang.

Arbeidet med effektivisering av produksjonen fortsetter. I tillegg til tiltak som allerede er iverksatt, skal ny organisasjons- og produksjonsplan iverksettes i løpet av høsten. Resultateffektene av dette vil komme i 2004.

Ledelsen i avisen er derimot ikke fornøyd med opplagsutviklingen. For mens konkurrenten VG når stadig nye høyder, klarer ikke Dagbladet å øke opplaget på hverdagene. På tross av at opplaget går opp på lørdagene, sliter de nemlig med å selge flere aviser fra mandag til fredag. Gjennomsnittsopplaget er nå på 186.600 på hverdagene, en nedgang på to prosent. Lørdagene og søndagene øker med henholdsvis 2,7 og 1,8 prosent.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere