E18 Vestkorridoren er i ferd med å utvikle seg til en enorm hodepine.
Prosjektet handler om å ruste opp strekningen mellom Asker og kommunegrensen til Oslo ved Fornebu. Prosjektet har opprinnelig hatt kostnadsanslag på rundt 40 milliarder kroner, noe mange mener ganske enkelt er for dyrt.
Se hvordan prosjektet er tenkt å bli i videoen øverst!
Det er sterke krefter som nå forsøker å skrinlegge hele prosjektet, men det gjør samtidig hele Oslopakke 3 står for fall. Dermed kan kollektivprosjektet Fornebubanen også ryke.
Les også: Obos-sjefen er krystallklar: Ingen ny E18, ingen Fornebubane
Blir mye dyrere enn tidligere antatt
Nå melder NRK at totalprisen på veien vil bli betydelig høyere enn tidligere skissert. Totalprisen på 40 milliarder kroner har hatt et par store svakheter ved seg: Det har ikke inkludert lånekostnader og innkrevingskostnader. Det er heller ikke justert for prisvekst.
Nye tall fra Statens vegvesen viser at totalprisen vil bli 60 milliarder kroner, og at bompengekostnadene blir hele 45 milliarder kroner.
- Dette er helt spinnville tall, sier Oslos miljø- og samferdselsbyråd Arild Hermstad (MDG) til NRK.
Slik er de nye kostnadsoverslagene:
- Lysaker - Ramstadsletta: 16,7 milliarder i investeringskostnader, 23,1 milliarder inkludert finansieringskostnader
- Ramstadsletta - Slependen: 9,48 milliarder i investeringskostnader, 13,1 milliarder inkludert finansieringskostnader
- Slependen - Drengsrud: 17,22 milliarder i investeringskostnader, 23,9 milliarder inkludert finansieringskostnader
- Hele strekningen: 43,4 milliarder i investeringskostnader, 60,1 milliarder inkludert finansieringskostnader
Til sammenligning var prislappen for E18 Vestkorridoren antatt å være 6,9 milliarder da det ble omtalt i en stortingsmelding i 2009.
Forhandler om nedskalering
Det pågår for tiden harde forhandlinger om hva man skal gjøre med E18 Vestkorridoren. Nettavisen vet at et av forslagene som ligger på bordet er at man dropper den såkalte ekspressbussveien som skulle gå ved siden av motorveien.