EA har planer om å slippe store betalingsdemoer i et forsøk på å måle et spills popularitet før lansering. Dersom det kjøpes nok demoer, vil utgiveren produsere fullversjonen for salg i butikk, skriver Games Industry.
Informasjonen kommer fra Visceral-sjefen Nick Earl via Wedbush Morgan-analytikeren Michael Pachter.
- Earl avslørte en strategi med å lansere premiuminnhold (PDLC) for salg i forkant av et ferdigpakket produkt, sier Pachter til nettsiden.
Ifølge Pachter vil premiuminnholdet koste mellom 60 og 90 kroner, og bli solgt via Xbox Live og Playstation Network. I praksis vil det være snakk om en veldig lang demo, noe i likheten av «Battlefield 1943».
- Earl tror at lanseringen av premiuminnholdet vil minske risikoen ved å fullføre og markedsføre fullversjonen av spillet, og fungere som et lavkosts markedsføringsverktøy, legger Pachter til.
Overfor bloggen Kotaku avkrefter Electronic Arts bekymringer om at vanlige demoer vil begynne å koste penger.
- Vi jobber med en mengde projekter for å levere premiuminnhold til forbrukere før, under og etter lansering et fullversjonspill. EA Sports, EA Games og EA Play eksperimenterer med ulike strategier for å levere ferskt innhold i et format spillere vil ha, sier EAs Jeff Brown til nettsiden.
- Det er per i dag ingen satt prisstrategi for hele EAs portfolio. Mange av forslagene inkluderer gratis innhold etter modeller lignende «Madden Ultimate Team», «Battlefield Heroes» og «Battlefield 1943». Ingen forslår å ta betalt for tradisjonelt gratis demoer, sier han.
