RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

EasyPark har anmeldt tidligere ansatte

Foto: Jørgen Berge (Mediehuset Nettavisen)
Sist oppdatert:
Nettavisens avsløringer har havnet hos politiet.

Siden nyttår har Nettavisen avslørt en rekke kritikkverdige forhold hos parkeringsselskapet EasyPark, som er Nordens største leverandør av betalingstjenester for parkering.

Selskapet har innrømmet at deres ansatte har manipulert parkeringstider for for å forsøke å fjerne parkeringsbøter for sine kunder. En tidligere ansatt har også fortalt at de ansatte i en årrekke parkerte gratis på parkeringsplassene til deres samarbeidspartnere, blant annet på Oslo kommunes plasser, uten at de visste om det.

Har du et tips i saken? Ta kontakt med Nettavisens journalist Jørgen Berge på e-post, eller ring 2100 6027.

- Har anmeldt enkelte forhold
Nå går EasyPark til det skrittet å politianmelde flere tidligere ansatte, som følge av avsløringene om de ulovlige parkeringene.

- Den nye ledelsen og de nye eierne av EasyPark foretar en fullstendig opprydding og restrukturering av EasyPark, hvor vi snur hver stein. Vi har implementert et stor antall kraftfulle tiltak i restruktureringen. Herunder har vi fått utarbeidet en uavhengig revisjonsrapport, som har gjennomgått testparkeringene. På bakgrunn av funnene i rapporten, så har vi valgt å anmelde enkelte forhold til politiet, sier direktør Christian Sæterhaug i EasyPark til Nettavisen.

- Hvor mange ansatte har dere anmeldt?

- Det er ikke naturlig å kommentere innholdet i en anmeldelse når den ikke er behandlet, herunder også antallet, sier Sæterhaug.

Anmeldelsen ble levert inn til Oslo politidistrikt for et par dager siden, men EasyPark ønsker ikke å utdype hva som står i anmeldelsen.

Nettavisens parkeringsavsløringer:

- Unødvendig å betale så mye for parkering
Rådyrt å parkere kort
Datalenke avslører hvor du parkerer
EasyPark innrømmer mer juks
- Ingen liker å bli lurt
- Vi parkerte gratis i årevis
Parkeringsselskap tatt for falsk dokumentasjon
Parkeringsselskap manipulerte parkeringstider

- Vi tar det veldig alvorlig det som har fremkommet, og derfor tar vi det videre til politiet, sier direktøren.

- Hvor store summer er det parkert ulovlig for?

- Jeg ønsker ikke å kommentere summene, sier Sæterhaug, og påpeker:

- Vi er i direkte kontakt med våre samarbeidspartnere, og legger fram en redegjørelse hvor vi har fått hjelp av en tredjepart som har gått gjennom transaksjonene. Vi gjør opp for oss overfor operatører og kommuner som er berørte, sier han.

Februar: - Vi skylder ikke på ansatte
Da Nettavisen avslørte at de ansatte hadde parkert gratis, sa imidlertid Sæterhaug at de ikke skyldte på de ansatte.

- Vi tar uttalelsene fra tidligere ansatte om at de har brukt testkontoene privat svært alvorlig. Vi skylder ikke på våre tidligere ansatte. Ansvaret er vårt, påpekte han da i en pressemelding.

- Tidligere ansatte i EasyPark har overfor Nettavisen bekreftet at de har benyttet testkontoene til private parkeringer. I løpet av én måned utfører EasyPark testtransaksjoner for ca. 10.000 kr, sto det i pressemeldingen, hvor det også ble presisert at deler av dette beløpet er ordinære driftstester.

Testkontoene ble stengt i juli 2011, og selskapet har det seneste året endret testplattformen og innskjerpet sikkerhetsrutinene, ifølge selskapet.

- I februar uttalte du i en pressemelding at dere ikke skylder på tidligere ansatte, men det er vel akkurat det dere nå gjør?

- Det står jeg for, at det er vårt ansvar å rydde opp i dette og snu alle steinene, og å få lagt dette fram for våre samarbeidspartnere slik at vi får lagt dette bak oss og gjenvunnet tilliten, sier Sæterhaug til Nettavisen.

- En tidligere ansatt har også hevdet at ledelsen parkerte gratis, stemmer dette?

- Det vil jeg ikke kommentere. Det er en del av etterforskningen, sier han.

- Det skjedde hele tiden
Det var tidligere EasyPark-ansatt Nicolay Lunde som i februar fortalte om de kritikkverdige forholdene.

- EasyPark har lurt sine samarbeidspartnere, ikke minst Oslo kommune, EuroPark og Q-Park, hevdet Lunde.

Han fortalte at de ansatte hadde manipulert parkeringstider, og at de parkerte gratis hos deres samarbeidspartnere.

- Jeg vet at det skjedde hele tiden, at folk brukte fake-kontoer og parkerte hos våre samarbeidspartnere. De fleste ansatte gjorde det, sa Lunde.

- Ledelsen gjorde det
Parkeringene skal ha blitt registret på en slik måte at ingen kunne finne ut at de ikke hadde betalt for parkeringene.

- Det ble parkert hos Oslo kommune, EuroPark og Q-Park, men de visste ikke om det - og vet det nok heller ikke, sa han.

- Jeg anslår at det de ansatte på en måned parkerte for mellom 20.000 og 40.000 kroner, og det pågikk i minst fem år, sa Lunde til Nettavisen.

- Var dette noe ledelsen sa dere kunne gjøre, å parkere gratis?

- Så vidt jeg vet gjorde ledelsen det selv, sa han.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere