eBay på norsk i dag

Foto: Elin Reitan (Side2)

- Ingen kan sammenligne seg med oss, sier den nye konkurrenten til Finn og QXL.

25.03.10 12:05

ZÜRICH (SIDE2): Torsdag lanserte eBay den norske utgaven av nettsiden sin. Målet er å gjøre netthandel tryggere, lettere og mer komfortabel – og spørsmålet er om de greier å konkurrere med lokale markedsplasser som Finn og QXL.

- Vi lanserer lokale sider fordi vi ser et behov, og dette behovet er økende, sier eBays talskvinne, Alina Prawdzik, da Side2 møter henne under eBays presselanseringen i Zürich.

I forbindelse med lanseringen fikk vi en gjennomgang av de selv kaller EIM (eBays Internasjonale Marked).

Sjekk ut de nye eBay-sidene her

50 prosent økning
Forskjellen på det «gamle» og «nye» eBay er at sidene nå er på norsk – og produktene som tilbys garantert sendes til Norge. Dette skal gjøre det lettere og raskere å finne de produktene man vil ha, og målet er å skape en trygghetsfølelse ved at både valuta og tekst er på det lokale språket.

Prawdzik forklarer at de har fått gode tilbakemeldinger og lite klager på prøvelansering de har kjørt siden oktober.

- I de siste seks månedene siden vi startet prøvene, har den totale mengden varer kjøpt av norske konsumenter fra selgere i andre land økt med 50 prosent i forhold til året før. Brukerregistreringer fra Norge økte enda mer, med nesten 60 prosent sammenlignet med året før, sier Prawdzik.

Kutter auksjon
Til forskjell fra den tradisjonelle eBay er det på EIM ikke mulig å handle varer på auksjon, men ifølge eBay er dette noe vi nordmenn ikke kommer til å savne.

- Årsaken til at vi kun vil ha varer med faste priser er at de tilbakemeldinger vi har fått, og da spesielt fra de norske forbrukerne, er at de ble forvirret når det var auksjonspriser der. Folk foretrekker å kjøpe varer til faste priser, hevder Prawdzik.

På leting etter gode kjøp
Men selv om det virker som om auksjon ikke er nordmenns favoritt-handlemåte, er vi likevel glad i å handle på nett. Ifølge en undersøkelse gjennomført på vegne av eBay jakter ni av ti nordmenn etter gode tilbud på nett i andre land, fremfor å besøke den lokale handlegaten i byen de bor i.

Undersøkelsen viser også at hele 83,4 prosent av alle nordmenn forberedt på kjøpe varer på nett fra utlandet – så lenge de vet hva de ser etter, til den prisen og kvaliteten de vil ha.

I undersøkelsen kommer det fram at mange får et skikkelig «buzz» av å finne gode kjøp på nettet. Faktisk sier hele 22 prosent av alle nordmenn at ingenting kan sammenlignes med det å finne et kupp.

- For å bli en «Bargain Deal Hunter» (røverkjøp-jeger red.anm.) er det bare å begynne å handle på nett. Jo mer du kjøper, jo lettere blir det å handle på nettet, forklarer Prawdzik.

Lokale aktører
Mange verger seg for å handle på nett. Risikoen kan være høy, da man ofte betaler for varen før man får den, og internasjonale sider ikke har noen lokal tilknytning. Dette kan være en av årsakene til at blant annet Finn er store i Norge, men selv om eBay har kjøpt flere lokale markedsplasser i både Sverige og Danmark, påstår de selv at de ikke har noen direkte konkurrenter.

- Vi mener at vi egentlig ikke har noen konkurrenter på det internasjonale markedet. Vi har lokale konkurrenter, men ingen kan sammenligne seg med oss. Det er internasjonalt vi ønsker å ha fokus, forklarer Prawdzik.

- Økt trygghet
Medierådgiver i Vizeum, Bendik Heiberg, har midlertidig en annen oppfatning av konkurransesituasjonen.

– eBay har absolutt konkurranse i QXL og Finn, og i digitale markedsplasser generelt. Finn har en voldsom sterk posisjon i det norske markedet. Men eBay er jo også sterke, de er en stor internasjonal merkevare, men det er sunt med konkurranse, sier Heiberg til Side2.

- Det er en fordel at de får en lokal forankring og det føles nærmere for forbrukeren når det er på norsk, det blir en tryggere opplevelse, sier han.

Hva mener du er fordelen med å handle på eBay sammenlignet med Finn?

- Rent subjektivt er fordelen med eBay er at de har uendelig mange varer til en lavere pris. Det er jo noen usikkerhetsmomenter som det geografiske, men utvalget og prisnivået veier opp. Finn har også noen fordeler, blant annet at de har tilnærmet monopol i kategorier som bil og eiendom, sier Heiberg.

Riktige grep
Han har ikke noen helt klar oppfatning om hvorfor Finn har lyktes så godt, men mener de har gjort noen riktige grep.

- Årsaken til at Finn er så store er vanskelige å si, men de har gjort noen riktige grep ved blant annet å slippe inn meglerne som eiere på Eiendom som har bidratt til å befeste den sterke posisjonen Eiendomsvertikalen har i dag, i tillegg til å utvikle gode annonseprodukter for både selgere og merkevareannonsører, avslutter han.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Nyheter

Annonsebilag