RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Paul Weaver (Side2)

Effekt etter én ukes trening?

Sist oppdatert:
Hvordan har det gått med Side2s treningsteam?

(SIDE2): Side2 treningsteam er godt i gang med treningen. Målet er å komme i form på fire uker, og de fem testpersonene har alle ulike mål.

Les bakgrunnen for saken: I form på 4 uker?

Våre treningsdagbøker:

Trenerens kommentarer
Allerede første uke møter treningsteamet utfordringer, og vi lot derfor personlig trener Björn Östbye gi oss de svarene vi trengte.

Jeg blir ikke svett når jeg trener vekter. Gjør jeg noe feil da?

- Svette gjør du bare når kroppen prøver å senke temperaturen. Det er veldig individuelt, og det er definitivt ikke viktig å svette for at du skal ha utbytte av styrketreningen. Det er derimot viktig at musklene er varme, slik at man får god muskelkontakt og minimerer risikoen for skader. Man skal verken ha for mye eller for lite klær, men hvor mye du kler på deg avhenger helt av hvordan temperaturen er der du trener, forklarer Östbye.

Feil teknikk
For mange var det uvant å å følge den personlige trenerens spesialkomponerte program, og flere opplevde smerte både under og etter treningen.

- Om man får vondt når man trener, så er det ofte på grunn av feil teknikk. Du sier at flere har fått vondt i ryggen når de trener strake markløft, og da høres det ut som teknikken er feil, sier den personlige treneren.

- Feil teknikk er ofte et problem når man ikke trener med personlig trener, eller med noen som kan korrigere teknikken din. Feil teknikk kan gjøre at du får skader, så man skal være forsiktig, sier han videre, før han forklarer hva som er viktig å tenke på når man utfører strake markløft.

- I tilfelle med strake markløft så er det viktig å tenke på at den eneste bøyningen man skal ha, er i hofteleddet. Man skal ideelt sett holde skulderbladene sammen hele tiden, og ikke ha noen krumming i brystet.

Mange er redd for å skade seg under trening, og det er heller ikke uvanlig.

- Om man har feil teknikk på øvelsene så kan man jo få skader. Når man ikke har noen der som hele tiden korrigerer teknikken så kan det være vanskelig om man ikke er vant til å trene vekter. Feil teknikk er vanlig når man trener alene, og det kan føre til skader.

Opp i vekt
Som kjent veier muskler mer enn fett, men den personlige treneren ble allikevel litt overrasket da han fikk høre at noen hadde gått opp og ikke ned i vekt etter å ha fulgt et trenings- og kostholdsprogram hvor målet var å redusere vekten.

- Man skal ikke gå opp i vekt når man har et program med formål å gå ned. Da er problemet stort sett at man inntar mer energi enn man bruker, sier han.

Når kan vi begynne å se resultater av treningen?

- Har man trent lite vekter så går det ikke lang tid før man kan øke belastningen. Motorikken blir nemlig raskt bedre slik at man kan koble inn akkurat de muskescellene som behøves, samtidig som de ulike musklene samarbeider mer effektivt.

- Om man skal øke muskelmassen så vil dette skje gradvis, men det er veldig vanskelig å se det med det blotte øyet fordi det er for små forandringer fra uke til uke. En god idé er att med jevne mellomrom fotograferer de kroppsdeler som man strever etter å forandre, noe som gjør det letter å se forandringer over tid.

- Man skal derimot kunne gå ned 0,5 til 1 kilo i uken, så har man som mål å gå ned i vekt kan man se resultater med en gang. Det er viktig å tenke på at kostholdet har nesten alt å si når man ønsker å gå ned i vekt. Treningen hjelper til med å øke forbrenningen, og har om den utføres rett en musklesparande effekt. Men til syvende og sist er vektnedgang avhengig av at krpppen har ett energiunderskudd. Å bedre kondisjonen skjer gradvis, og man kan fort merke resultater her.

LES TRENINGSTEAMETS TRENINGSDAGBØKER HER:

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere