RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Egen «XL-klasse» for de tjukkeste

(Air Samoa/ Facebook)
Dette selskapet veier deg før du går på flyet.

I mars ble Samoa Air det første flyselskapet som lot vekten til passasjerene avgjøre prisen på billetten. Nå introduserer de en «XL-klasse» for de aller største.

På en egen seterad i flyene deres, kan utvalgte passasjerer nyte romsligere seter, som er 35,5 cm brede, altså fem centimeter ekstra i forhold til standardbredden.

XL-grense på 130 kilo
Selskapet har valgt å sette grensen på 130 kilo for å sitte i de romslige setene.

- Når du er oppe i den vektklassen, blir et vanlig sete hos et vanlig flyselskap veldig ubehagelig. Veldig ofte er det vanskelig med tilgang og svært dårlig med benplass. Der kommer XL-klassen inn. Vi gjør det jo allerede med klær og andre ting med standardstørrelser, sier direktøren i selskapet, Chris Langton til ABC News.

Mange av øynasjonene i Stillehavet har store problemer med overvekt, og Samoa er intet unntak. De har en av verdens største befolkninger målt i snittvekt, og svært mange av innbyggerne faller innenfor grensen på 130 kilo.

Veier passasjerene
Som nevnt betaler ikke passasjerene på Samoa Air billettpris per sete, men per kilo de tar med seg om bord, også egen kroppsvekt. Passasjerene veies på flyplassen, sammen med baggasjen de vil ta med seg.

Kiloprisen varierer avhenig av lengden på flyturen. På de korteste innenlandsrutene koster det cirka 1 dollar per kilo, men på flyturer til nabolandet Amerikansk Samoa, koster det 4,16 per kilo.

Direktøren tror at andre internasjonale flyselskaper kommer til å følge i deres fotspor, både når det kommer til å betale for sin egen vekt, og å legge til rette for større flyseter til de største passasjerene.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere