RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Eide og Støre fløy privatfly for over fire millioner i 2012

Foto: Anette Karlsen (NTB scanpix)
Sist oppdatert:
Da han skulle til Paris og ikke var sikker på å rekke ruteflyet, leide utenriksminister Espen Barth Eide privatfly.

Afghanistans president Hamid Karzai var tirsdag 5. februar på statsbesøk i Norge i forbindelse med den langsiktige samarbeidsavtalen mellom Norge og Afghanistan for å gjenoppbygge landet.

Ifølge det offisielle programmet for Afghanistan-presidentens norgesbesøk møtte han utenriksminister Espen Barth Eide klokken 09.30 på formiddagen. Allerede klokken 10.30 besøkte Karzai Stortinget. Det betyr at møtet med Norges utenriksminister må ha blitt avsluttet før klokken 10.30.

Oslo-Paris-Oslo: 198.402,-
Barth Eide, som samme dag avla et bilateralt besøk til Frankrike hvor han skulle delta i samtaler om situasjonen i Mali, så seg derfor nødt til å leie et privatfly med ti seter. Flyet han leide kostet 198.402 kroner og fløy ruten Oslo-Paris-Oslo samme dag.

Hva synes du om privatflybruken? Delta i debatten nederst i artikkelen!

Samme dag gikk det fem rutefly fra Oslo Lufthavn Gardermoen til Paris, mens det gikk like mange avganger fra Paris til Oslo, viser informasjon Nettavisen har fått tilsendt fra til Oslo Lufthavn.

UD: Bruker vanligvis rutefly
Kommunikasjonsrådgiver Kjetil Elsebutangen i Utenriksdepartementet (UD) sier til Nettavisen at utenriksministeren vanligvis bruker ordinært rutefly.

- Det var planlagt at utenriksminister Eide skulle møte både Afghanistans president Karzai i Oslo og Frankrikes utenriksminister Fabius i Paris samme dag. Det var imidlertid usikkert helt inntil det siste når på dagen møtene ville finne sted. For å være sikker på at utenriksministeren rakk begge møtene i henholdsvis Oslo og Paris, ble det besluttet å benytte leiefly. De fleste direkteflyene går om morgenen eller kvelden, få går midt på dagen, sier han.

Ifølge Elsebutangen benytter Barth Eide som oftest ordinært rutefly.

- Søker om tillatelse
- Kun i de tilfeller hvor det ikke lar seg gjøre å bruke vanlig rutefly, vil leiefly bli benyttet, sier han.

Har du tips eller innspill? Kontakt Nettavisens journalister på vaktsjef@nettavisen.no!

- Det søkes da om tillatelse fra Statsministerens kontor hver gang leiefly benyttes. Avtalen når det gjelder slike fly er pris Oslo - destinasjon tur retur. Det vil si at det ikke er noe å spare på å ha leiefly kun én vei, forklarer Elsebutangen videre.

Saken fortsetter under bildet ...

UD fløy privat for over fire millioner
I en oversikt Nettavisen har fått fra Utenriksdepartementet kommer det frem at daværende utenriksminister Jonas Gahr Støre leide privatfly for over fire millioner kroner i 2012. I år har utenriksminister Espen Barth Eide flydd privat for nesten 700.000 kroner.

Den dyreste flyturen foretok Støre i fjor sommer. I oversikten fra UD kommer det frem at reiseruten Oslo - Luxembourg - Kabul - Atyrau - Oslo fra den 24. til 28. juni i fjor kostet hele 954.551 kroner.

Kommunikasjonsrådgiver Frode Andersen i UD understreker at statsråden ikke reiser alene i leiefly, og at utgiftene til leiefly derfor er totalutgiften for innleie av flyet og dermed inkluderer utgiftene til øvrige medreisende.

I en epost til Nettavisen skriver han at han viser til reglene for bruk av leiefly, og viser Håndbok for politisk ledelse:

«6.4 Bruk av leiefly: Leiefly for statsråder. Bruk av leiefly skal for statsrådene kun brukes i særlige tilfeller, der det er mest hensiktsmessig, vurdert opp mot tid og kostnader, eller der det foreligger spesielle sikkerhetsmessige vurderinger. Det skal innhentes forhåndsgodkjenning for bruk av leiefly. Godkjenningen skal innhentes fra regjeringsråden ved Statsministerens kontor. Godkjenningen skal innhentes skriftlig, men ved knappe tidsfrister kan telefonisk godkjenning gis. Ved innhenting av tillatelse skal det opplyses om begrunnelsen for valg av leiefly, reisens formål, hvem som skal reise og reisestrekning. I tillegg skal det oppgis forventet kostnad ved bruk av leieflyet.»

Under kan du se hele oversikten over privatflybruk, utarbeidet av Utenriksdepartementet:

Mer fra Nettavisen:

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere