Gå til sidens hovedinnhold

Ekstrem sterk etterspørsel fra rikinger: - Privatfly vil ta helt av etter pandemien

Pilene for kjøp og leie av privatfly viser bare en vei – oppover.

Da pandemien rammet en hel verden de første månedene i 2020, ble det gjentatt nesten til det kjedsommelige at folks reisevaner ville kunne endre seg dramatisk – i den forstand at det ble mindre reising etter pandemien.

Det ser imidlertid ikke ut til å gjelde for reiselystne som har både midler og lyst til å leie eller eie privatfly. Alle tall peker i retning av at privatfly-industrien vil bli enda større enn den var før pandemien.

Les også: Rødt vil ha egen luksuskommisjon for å ta de rike: – Jeg tror folk er drittlei av å kalle dette en dugnad

Luftfartsanalytiker Travis Kuhn er visepresident for markedsovervåking ved Argus International. Han sier bransjen vil ta av etter pandemien.

- Den private luftfarten er en bransje som vil være 5 til 10 prosent større etter pandemien enn den var før pandemien, sier Kuhn til Forbes.

Global Jet Capital er én av få virksomheter som utgir prognoser for salg av nye og brukte privatfly. De anslår at det blir 3610 leveranser av nye privatfly i perioden 2021 til 2025 til en verdi av 89,2 milliarder dollar. I tillegg kommer salget på brukte privatfly, som blir estimert til 13.945 transaksjoner i samme periode til en verdi av 72,9 milliarder dollar. Totalt vil dette utgjøre, ifølge prognosen, 17.555 transaksjoner av nye og brukte privatfly til en samlet verdi av 162,1 milliarder dollar.

Det utgjør svimlende 1412 milliarder kroner i dagens kurs, og er nesten like mye som den norske stats samlede utgifter i 2021 (1515 milliarder).

Les også: Rødt vil forby privatfly: – Rikinger som Rema-Reitan får bare finne seg i det

- En ekstremt sterk etterspørsel

Tilbydere av privatfly-leie i Europa opplever i disse dager en enorm etterspørsel fra styrtrike kunder som vil slippe unna trengselen som gjerne hører med til kommersielle flyreiser.

Det skjer samtidig med at reiserestriksjoner lettes og oppheves over store deler av Europa.

Flexjet og PrivateFly tilbyr privatfly til rike familier og forretningsfolk. De sier at de nå opplever en uvanlig stor etterspørsel på privatfly for månedene september og oktober. Dette er en periode av året hvor antall bestillinger gjerne synker.

- Vår bransje i Europa opplever tradisjonelt en betydelig oppgang i juli og august, etterfulgt av en nedgang i september. Men sånn er det ikke i år, sier Marine Eugène, som er Europa-direktør for Flexjet og PrivateFly, til The Guardian.

Les også: Klima-Stordalen sliter med «flyskam». Fløy privatflyet 33 timer – i april

Flexjet tilbyr også kundene sine delt eierskap i sin europeiske privatfly-flåte. De har hatt en vekst i antall flygninger i september på 53 prosent sammenlignet med foregående måned.

- Vi opplever for tiden en ekstremt sterk etterspørsel. Appetitten for fritidsreiser er ennå ikke tilfredsstilt grunnet en sen start på sommeren som følge av reiserestriksjoner, og samtidig ser vi at forretningsreiser også tar av, sier Eugène.

Se video av et Flexjet-fly i denne videoen:

Forretningsreiser med privatfly

Eugène trekker fram lettelsene i reiserestriksjoner i Europa, og at USA fra og med november tillater innreise fra Europa for fullvaksinerte, som årsaken til at etterspørselen når nye høyder. Norge har også lettet på reiserestriksjonene, og fredag fjerner Utenriksdepartementet alle globale reiseråd.

Eugène sier videre at det også er økt etterspørsel på flygninger med privatfly til typiske forretningsdestinasjoner som Paris, Zurich, München og Amsterdam.

- Vi har både ledere og grundere innen sektorer som finans og teknologi, som bestiller flere reiseruter, sier hun.

Les også: UDs bruk av privatfly har minket drastisk

- Vil slippe overfylte flyplassterminaler

Luftfartsanalytiker Brian Foley sier at økningen i etterspørsel på privatfly skyldes velstående kunder som aktivt søker alternativer til overfylte flyplassterminaler, og ikke minst det å slippe å bli plassert i et flysetet tett opptil en fremmed person.

- De etterlyser privatfly-leie eller deleierskap for å unngå denne trengselen. Objektive tall viser at forretningsreiser med privatfly klatrer raskt tilbake til høydene som var før pandemien, mens de kommersielle flyselskapene fortsetter å svekkes, sier Foley til The Guardian.

Foley legger også til at etterspørselen i produksjon av privatfly øker voldsomt, og at produsentene får inn dobbelt så mange bestillinger enn det de makter å produsere for øyeblikket. En produksjonsnedgang som følge av pandemien har naturligvis ført til et etterslep.

Foley har anslått at det vil bli levert 700 privatfly i 2021, mens leveringene i 2022 vil trolig passere 900 enheter for første gang siden 2007.

Les også: Erna Solberg har brukt snaut 12 millioner på privatfly

Det at etterspørselen på kjøp av privatfly overgår tilbudet, bekreftes av Wayne Starling, som er administrerende direktør for International Aircraft Dealers Association (IADA).

- Vi har kjøpere med midler til å kjøpe, men etterspørselen for nye flymodeller med attraktive konfigurasjoner (samling av funksjonelle enheter), overgår tilbudet, noe som kan presse opp priser og forlenge transaksjonene, sier han til Forbes.

Privatfly har et betydelig klimaavtrykk

En økning i privatflyforbruk er intet godt nytt for klimaet. Ifølge enkelte estimater forurenser privatfly om lag 20 ganger så mye CO2 per passasjer og per mil enn kommersielle fly, skriver The Guardian som viser til tall fra industrien.

Les også: Kronprins Haakon fløy rutefly til Davos

I en ny rapport som ble utgitt i mai, «Private jets: can the super-rich supercharge zero emission aviation?», estimeres det at privatfly er mellom 5 og 14 ganger mer forurensende enn kommersielle fly per passasjer, og 50 ganger mer forurensende enn tog. Samme rapport anslår at én times flygning med privatfly utgjør et CO2-utslipp på to tonn. I gjennomsnitt slipper en EU-borger ut 8,2 tonn CO2 i året. En fire timer lang tur med privatfly tilsvarer dermed samme mengde som ett helt års CO2-utslipp for en gjennomsnitts EU-borger.