El-forhandlere lei av dårlige mobiler

Elektroforhandlerne Elkjøp, Expert, Spaceworld og Klart Svar er lei av dårlige mobiltelefoner. Nå ber de om møte med produsenter og forbrukermyndigheter.

29.10.03 09:02

Mobiltelefoner som går i stykker er et gjennomgangstema i forbrukerdebatten. Gang på gang har programmer som TV 2 Hjelper Deg og Forbrukerinspektørene fortalt om hvor dårlig kvalitet det er på mobiltelefoner.

Nå har forhandlerne fått nok. De fire største elektrokjedene i landet vil ha et møte med produsenter og forbrukermyndighetene. Målet er å få et klart svar på hvor lenge en telefon er ment å vare og hva den skal tåle.

- Vi skjønner godt at kundene blir fortvilet når en reklamasjon avvises av produsenten når kundene har brukt mobiltelefonen på en måte som de oppfatter som normal. Vi forsøker å få produsentene til å heve kvaliteten generelt. Men i påvente av at dette skjer, informerer vi nå tydeligere i butikkene og i markedsføringen om hva mobiltelefonene faktisk tåler. Det er snakk om skjør finelektronikk som er pakket inn i tynn plastikk. Mobiltelefoner bør for eksempel ikke brukes ute når det regner, eller mistes i bakken, sier informasjonssjef Scott Engebrigtsen i Elkjøp.

Mellom 10 og 30 prosent av alle telefoner som selges fra kjedene, kommer tilbake med feil. Dette er skyhøyt over andre produktgrupper som kjedene selger. Feilene skyldes enten mangler i produktet eller feil bruk. Produsentene mener at eksempelvis alle fukt-, støt- og klemskader skyldes feil bruk, og avviser derfor at det er en mangel hvis de kan påvise slike skader.

Expert, Elkjøp, Klart Svar og Spaceworld står for 70 prosent av det norske mobilsalget.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Nyheter

Annonsebilag