Elektronisk søppel ødelegger nettet

Norske nettbrukere er så lei av uønsket reklame og datavirus at tillitten til den elektroniske kommunikasjonen er svekket.

I en undersøkelse gjort på oppdrag for Microsoft svarer 34 prosent at de har mindre tillitt til internett og e-post som følge av virus og søppelpost det siste året. Seks av ti mottar mer søppelpost i dag enn for ett år siden.

Må tas alvorlig
- Det er alvorlig at tillitten til internett og epost svekkes. Dette er fellesgoder som er blitt uunnværlig for svært mange, både på jobb og privat. Nå må alle gode krefter gå sammen om tiltak for å stoppe spammere og virusmakere, sier Birger Steen, administrerende direktør i Microsoft Norge.

Datasikkerhet, virus og søppelpost kom spesielt i fokus etter det massive Sobig.F-viruset som har herjet de siste ukene.

Oslo hardest rammet
En tredel av de spurte mener intenettleverandørene må ta større ansvar for å bli kvitt datavirus og søppelpost. Bare 7,8 prosent mener det er et personlig ansvar hos den enkelte nettbruker. På Vestlandet svarer 40 prosent at dette ansvaret hviler på leverandøren.

Det er Oslo-folk som plages mest med uønsket reklame 64,2 prosent svarer at de ofte mottar dette, mens bare 40 prosent av nettbrukerne på Vestlandet opplever det samme. Mest oppsiktsvekkende er det kanskje at hver tiende nettbruker i Trøndelag og Nord-Norge ikke vet om de har mottatt uønsket reklame.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.