RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Elendig avslutning for D'Arcy

Sist oppdatert:
D'Arcy hadde en elendig avslutning på engasjementet sitt i Norge. I 2002 hadde de et underskudd på 20 millioner kroner.

Etter at Publicis bestemte seg for å legge ned alle D'Arcy-kontorene i verden, tok de ansatte over den norske avdelingen og skiftet navn til Staal. Nå har D'Arvcy regnskapet for 2002 blitt tilgjengelig. Og det er ikke vanskelig å skjønne at Publicis ville bli kvitt byrået. Ifølge Erlend Stefansson, administrerende direktør i Staal, ble underskuddet dekket opp før de ansatte fikk kjøpe D'Arcy-restene, skriver Kampanje.

Omsetningen i D'Arcy sank fra 84,7 millioner i 2001 til 58,7 millioner kroner i 2002. Driftsresultatet ble på minus 17,6 millioner kroner, noe som er en kraftig forverring fra minus 3,2 millioner året før.

Årsresultatet ble hele 20,2 millioner i minus, mot et underskudd på beskjedne 240 000 kroner året før.

- Vi gikk med et driftsmessig underskudd på tre millioner kroner, noe som skyldes restrukturering og nedbemanning i fjørste halvår i fjor. Resten av underskuddet skyldes balansemessige justeringer, hevder Stefansson.

Tallene gjelder D'Arcy Masius Benton & Bowles og det heleide datterselskapet Clarion IMP AS. Virksomheten til reklamebyrået D'Arcy har vært fordelt på de to selskapene.

Erlend Stefansson mener Staal vil gå med overskudd i år. Tre personer i administrasjonen i Staal har måttet slutte etter at selskapet kom på norske hender. 28 personer jobber i dag i byrået, skriver Kampanje.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere