RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Elendig fra Norwegian (Ny)

Sist oppdatert:
Flyutfordreren Norwegian leverer svært slappe tall for fjerdekvartal og varsler om tap i første kvartal. Les hvorfor
Den norske flyutfordreren Norwegian leverer svært svake tall for fjerdekvartal. En kraftig vekst i flybensinprisene bidrar til å svekke resultatet.

Selskapets driftsinntekter steg riktignok til 330,9 millioner kroner i kvartalet fra 257,2 millioner kroner samme periode i fjor.

Samlet driftsresultat før avskrivninger ble på minus 43,1 millioner kroner, mot et lite overskudd samme periode i fjor på 500.000 kroner.

Resultat før skatt endte på 43,2 millioner kroner i tap, mot 16.7 millioner kroner i tap året før.

Selskapet hadde i kvartalet en negativ kontantstrøm på 39,8 millioner kroner, som i hovedsak er knyttet til negativ drift.

Det er flybensin som gjør at alt ser mye verre ut for Norwegian. Selskapet hadde i fjerdekvartel hele 67,73 millioner kroner i utgifter på drivstoff. Samme periode året før var drivstoffkostnadene på 36,63 millioner kroner.

Sensitiviteten mot jet-fuel, flydrivstoff, er slik at dersom drivstoffprisene stiger 1 prosent så vil resultatet bli påvirket negativt med 1,7 millioner kroner. Men selskapet er også kraftig eksponert mot valutasvingninger. Dersom kronen svekker seg mot dollar med 1 prosent vil resultatet svekkes med 2,9 millioner kroner.

I selskapets kvartalsrapport skriver konsernsjef Bjørn Kjos at han forventer et vedvarende prispress i markedet, og at tilveksten i det aller vesentligste vil komme fra ruter til utlandet.

I første kvartal forventer selskapet et tap, men forventer en positiv drift for resten av året, skriver Kjos i rapporten.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere