Gå til sidens hovedinnhold

Eleven skulle bare lande

... men det gikk ikke helt som planlagt.

Den 24. april i år skulle en flyelev i 30-årene trene på landing sammen med sin instruktør på Ørnefjell nær Hovden i Aust-Agder.

På flyturen skulle det hovedsakelig trenes på landinger ute i terrenget. Det var første gang eleven skulle trene på dette.

Eleven og instruktøren møtte hverandre i god tid før flygningen, og begge følte seg utviklte og i fin form, ifølge en rapporten etter ulykken fra Statens Havarikommisjon for Transport.

Ved 14-tiden tok helikopteret av fra basen på Hovden, og planen var å lande på en kolle på Ørnefjell. Planen var å beholde motorkraften slik at de ikke skulle synke ned i snøen, som fortsatt lå på fjellet.

- Oppsto en misforståelse
Det oppsto imidlertid en misforståelse om landingspunktet, noe som førte til at de relativt sent valgte å endre innflygningen. Dermed kom helikopteret inn med en relativt høy innflygningsvinkel. Samtidig reduserte eleven flygehastigheten, slik at hastigheten ble veldig liten.

Instruktøren merket at rotorturtallet sank, og måtte ta over for å forsøke å avbryte landingen. Men han klarte ikke å forhindre at helikopteret fortsatte å synke mot terrenget, til tross for fullt kraftuttak.

Helikopteret landet temmelig hardt, og meiene sank noe ned i snøen.

De klarte å løfte helikopteret igjen, og instruktøren forsøkte å gjenvinne kontrollen. Men dette gikk heller ikke, og etter ti meter gikk det ned igjen. Denne gangen sank fremre del av meiene ned i snøen og hovedrotoren slo i bakken. De to fikk slått av systemet, og kom seg uskadet ut etter havariet.

Deretter ble skolesjefen varslet.

Flyeleven har i flere år jobbet som redningsmann i et norsk helikopterselskap, og hadde dermed tilegnet seg en viss efaring i operasjon av et helikopter. Instruktøren har i ettertid sagt at han ville grepet inn tidligere om han hadde hatt en elev med mindre erfaring.

Skadene på helikopteret ble «betydelige», står det i rapporten. Hovedrotoren ble totalskadet og girboksen, understellet, frontglasset og halepartiet ble skadet.

- Burde ikke landet der
Havarikommisjonen påpeker at slike helikoptere, som har stempelmotor, er relativt ofte involvert i hendelser på verdensbasis. De skriver i rapporten sin at de kan være krevende å operere, og at de må flys med ekstra forsiktighet.

Kommisjonen mener usikkerheten om hvilket landingspunkt som skulle benyttes, var medvirkende til det som skjedde.

«For å redusere sannsynligheten for misforståelser mellom instruktør og elev, anser havarikommisjonen at planlegging og briefing bør tilstrebes å være så entydig som mulig. Spesielt viktig er dette før nye øvelser i instruksjonsprogrammet», skriver havarikommisjonen rapporten.

Det påpekes at det er viktig å trene på landinger, men at det er utfordrende å landet i fjellet. De mener landingen burde vært bedre planlagt, og at den burde vært lagt til et noe mindre krevende område på grunn av elevens manglende erfaring.

Reklame

Hev smaken på grillmaten på 1-2-3

Kommentarer til denne saken