Fra 1. oktober tar de nye rettighetshaverne for å vise fotball på offentlig sted over. Selskapet heter Allente, så vil en restaurant eller pub vise TV 2 sine sportssendinger, må de ha visningslisens hos dem.

Ny aktør på banen

Avtalen ble gjort offentlig kjent i august, og i en pressemelding sa administrerende direktør i Allente, Jonas Gustafsson at deres portefølje vil føre til at pubene igjen blir fylt av sportsinteresserte.

– Restauranter, puber og barer har hatt det tøft under korona, men Allentes sterke portefølje av sportssendinger byr på en god mulighet til å igjen fylle lokalene, sa han.

Les også: Prissjokk for Premier League-fans

Fikk overaskende regning

Nylig fikk Mi Nguyen seg en dyr overraskelse. Hun driver Elias Pizzabar på Rolvsøy i Fredrikstad kommune, noe hun har gjort siden 2011. Stedet omtales av lokalkjente som en institusjon på Rolvsøy.

I stedet for regningen på 9.000 kroner i måneden for å vise TV 2s fotballsendinger, må de nå ut med 16.989 kroner i måneden.

15.700 kroner for TV 2s sportssendinger, 1.210 kroner for Norgepakken og 79 kroner i måneden for programkort.

– Kom veldig brått på

Hun forteller til Nettavisen at de alltid har pleid å vise fotball hos dem, og at de nå er rådville.

– Vi har ikke bestemt oss for hva vi skal gjøre. Det har ikke stått noe om det i avisa eller noen ting, så det kom veldig brått på. Å vise fotball er en essensiell del av det vi driver med, og det er noe vi alltid har gjort, sier pizzabar-driveren.

Nguyen sier videre at med den nye prisen, kun vil være de større sportsbarene i byene som vil få råd til å vise kampene.

– Vi viser nesten bare Liverpool, så dette blir veldig dyrt for oss, sier Nguyen.

Vil gå utover driften

Hvor mye Elias Pizza vil tape hvis de skulle miste kundene sine som kommer for å se fotball vet Nguyen ikke, men hun sier tapet vil bli merkbart.

– Vil dere tape penger på å slutte å vise fotball?

– Tapet på omsetningen vår kommer nok til å bli merkbart, men ikke minst; det kommer til å bli mindre sosialt her, sier hun.

Les også: Reaksjoner mot TV 2 under storkampen PSG-City

– TV 2 som bestemmer prisene

Til Nettavisen sier pressekontakt Maja Wikman Ulrich at det ikke er de som styrer prisene ut i markedet.

– Det er TV 2 som eier rettighetene og bestemmer prisene ut i markedet. TV 2 har lagt inn Champions League i deres TV 2 Sport Total-pakke og økt prisen både til B2C og B2B markedet.

Hun kjenner seg ikke igjen i at endringen kommer brått på, siden de har varslet eksisterende og potensielle kunder via e-post.

– Vi har snakket med en bar-driver som sier at de kanskje må slutte å vise fotball fordi prisen har blitt så høy. Hva tenker dere om det?

– Vi syns det er trist om man ikke kan vise fotball, men rettighetskostnaden har økt betydelig de siste årene, og det er i dette tilfelle TV 2 som setter prisene. Sport som en måte å tiltrekke seg kunder på vet vi fører til flere besøkende gjester og økt omsetning. Spesielt nå som samfunnet åpner opp igjen tror vi på at dette er en reel mulighet å samle de nordmenn som vill komme seg ut igjen og se på sport sammen.

TV 2: Nå får kundene alt i en pakke

Pressesjef i TV 2 Jan-Petter Dahl sier til Nettavisen at de i høst har lansert et produkt som inneholder alt av det TV 2 har rettigheter til av sport i en pakke, som det er Allente som distribuerer og selger for dem.

– Med et nytt og større produkt hvor man får mer valuta for pengene, er det ikke mulig å gjøre en ren prissammenligning fra i fjor til i år. Samtidig er det særlig fotballrettighetene som skaper prisoppgangen, da disse rettighetene er ekstremt attraktive i markedet, sier T V2-pressesjefen.

For mindre barer og puber er prisøkningen svært krevende å takle. Hvordan forventer dere at de mindre aktørene skal tjene penger/ha råd til deres pakke?

– Pakkene som Allente tilbyr skal være tilpasset kapasiteten til de ulike serveringsstedene. Samtidig vil mange serveringssteder klare seg med bare et produkt denne sesongen, sier han.

Er det bare større aktører i bar og pub-bransjen som dere ser på som kunder?

– Nei, vi ønsker selvsagt at alle uansett størrelse er kunder. Prisene som Allente tilbyr ut i markedet er derfor tilpasset antallet gjester som har mulighet til å se kampene. I tillegg tilbys et rimelig tilbud til kafeer/gatekjøkken ol som ikke har alkoholservering, svarer Dahl.