RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
På 50 meter gikk prisen på kjøkkenmaskinen opp med 200 kroner.
På 50 meter gikk prisen på kjøkkenmaskinen opp med 200 kroner. Foto: Lisbeth Andresen

Elkjøp kjørte kampanje på vare som var billigere enn da kampanjen startet

Sist oppdatert:
Prisforskjellen på kjøkkenmaskinen var 200 kroner på 50 meters gange. – En glipp, sier Elkjøp.

(Romerikes Blad): For hylleprisen på maskinen var 4.295 kroner. Bevegde du deg 50 meter til kassa var den samme kjøkkenmaskinen en annonsert vare som kostet 4.495 kroner.

– Her har det nok skjedd en liten glipp fra vår side. Butikken har nok rett og slett glemt å fjerne et gammelt prisskilt, sier kommunikasjonssjef Øystein A. Schmidt i Elkjøp.

Han skjønner at kundene kan bli forvirret når de ser to forskjellige priser, på en helt lik kjøkkenmaskin.

– Det er lett å forstå at alle og enhver kan bli litt forvirret. Vi har en rekke kampanjer hvert år der vi setter ned prisene en viss periode, for så å returnere til vanlig nivå. I dette tilfellet hadde vi for kort tid siden et spesialtilbud på kjøkkenmaskinen fra Kenwood og prislappen stammer fra denne kampanjen.

(Artikkelen fortsetter under bildet) 

Kommunikasjonssjef i Elkjøp, Øystein A. Schmidt forteller at prisforskjellen var en glipp.

Setter ikke opp prisene før jul

For noen år tilbake haglet kritikken mot elektronikk-kjedene. Da kunne VGdokumentere at prisene på forskjellige produkter ble satt opp, rett før jul.

– Vi setter definitivt ikke opp prisene før jul, forteller Schmidt til Romerikes Blad før han utdyper.

– Det har aldri vært enklere for nordmenn å sjekke priser og prishistorikk på det de skal handle. Det finnes mange gode tjenester for dette. Prisbildet blir dermed veldig gjennomsiktig, og da ville det være veldig uklokt av oss å justere prisene opp.

– Kunder som påpekte feilen, fikk de rabatt?

– Ja, helt klart. Dette er en liten slurvefeil som vi må ta på vår kappe. Når kunder påpeker en slik differanse får de alltid den laveste prisen. Dette er en praksis som vi kjører fast.

Ikke juridisk rett

Undis Scheslien, regiondirektør i forbrukerrådet på Romerike sier at du ikke har noen juridisk rett til å få lavere pris.

– Markedsføringsloven gir deg ikke rett til å kjøpe varen til den prisen som står merket. Vi anbefaler allikevel kundene til å si ifra når de oppdager slike feil.

Hun er klar på at butikkene burde ta ansvaret for når de gjør slike småfeil.

– Jeg synes i utgangspunktet at butikkene burde la dem få varen til den minste prisen, det viser god forretningsskikk.

Scheslien oppfordrer også kundene til å undersøke priser selv.

– Når det er så gode tilbud som man har nå, burde også kunden være bevisst på å undersøke prisene flere steder. De forskjellige kjedene har som regel tilbud på forskjellige varer og man kan stikke av med et meget godt kjøp.

Les flere nyheter på Romerikes nettsider her! 

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere