– Jeg vil gi honnør til byrådsleder Raymond Johansen som både foreslår en tydelig kommunal regulering og utfordrer bransjen til nattestenging. En bransje som også har bedt om regulering og nå fått det, skriver Hareide i et Facebook-innlegg.

– Det er min klare forventning at aktørene nå følger oppfordringen om nattestenging, der det er kommet fra lokale myndigheter, skriver han videre.

Voi varsler torsdag at de ikke akter å nattestenge elsparkesyklene. (Se kommentar fra Voi-talsmann Øystein Sundelin lenger ned).

Ber brukerne ta ansvar

Hareide vedgår at nattestenging ikke vil løse alle utfordringer, og ber også brukerne av elsparkesyklene ta ansvar for å kjøre forsvarlig.

- Det er dessverre flere og flere som melder om en større utrygghet i bybildet. Jeg tror likevel ikke et forbud er løsningen - men en god regulering er nødvendig. Mye er på plass og vi jobber fortsatt med flere innstramminger. Og som vi har sagt har hele tiden - dette er det et felles ansvar å håndtere. Det involverer stat, kommuner, utleiere og brukere, skriver Hareide.

Leger advarer

Tirsdag presenterte Oslo universitetssykehus og Oslo kommunes legevakt tall for ulykker på elsparkesykkel i hovedstaden. De viser at det i juni - for første gang - var flere registrerte skader med el-sparkesykkel enn med vanlig sykkel.

I juni ble det registrert 421 elsparkesykkelskader ved skadelegevakten i Oslo.

Per 5. juli 2021 har Oslos skadelegevakt passert totalt 3000 registrerte skader med elsparkesykler.

Mer enn halvparten av de som skader seg (55 prosent) var alkoholpåvirket.

Legene ber ansvarlige utleiere vurdere nattestenging av utleie av el-sparkesykler.

Overlege ved Oslo skadelegevakt, Henrik Siverts sier antall ulykker med el-sparkesykler har eskalert:

– Det er ingen enkeltaktivitet med så mye skader. Det er egentlig rart vi ikke har hatt dødsfall ennå, sier han.

Voi vil innføre «fylletest» i app

I en uttalelse til NTB sier Voi at de ikke vil nattestenge for utleie av sine elsparkesykler:

- Vi mener at vi har teknologien som kan redusere skadeomfanget til nærmere null, sier talsperson Øystein Sundelin i Voi til nyhetsbyrået.

Sundelin sier politikerne ikke kjenner til hva slags teknologiske løsninger som er mulige og mener redusert fart, samt en «fylletest» i Voi-appen kan redusere skadeomfanget.

Voi varsler at de fra helgen vil teste reaksjonsevnen til brukerne i en app - før de får låst opp elsparkesykkelen. I tillegg vil de inføre redusert fart på natten.