RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

EMI: - Piratkopiering ga ikke god PR

Sist oppdatert:
En uke etter lansering har platen til Lene Marlin solgt i hele 65.000 eksemplarer. Enda det var mulig å laste ned musikken fra Internett.

Lene Marlins nye album, "Another Day", føk rett til topps på VG-listen, på tross av at den har vært tilgjengelig på nett uker før lanseringen. Så langt har den solgt 65.000 eksemplarer.

- Vi er selvsagt fornøyde med salget

Fikk ikke Lene Marlin masse PR på grunn av denne saken?

- Det er vanskelig for meg å si. Vi gjorde greia ut fra de retningslinjene vi jobber med i forhold til ulovlig nedlastning fra nett. Det er en av hovedsatsingene våre, sier Per Eirik Johansen, sjef i EMI.

Du sa at det forkludret lanseringsplanen.

- Ja, det forstyrret lanseringen. Plata blir alltid anmeldt samme uka som den er på release, her ble den anmeldt over én uke før. I tillegg er det et globalt perspektiv.

Lene skulle ut i hele verden, ikke bare i Norge. Det forkludrer hele timingen i Europa.

Du sa også at dere ville tape masse penger på dette.

- Vi må se det også i et europeisk perspektiv, når det forkludrer release. Vi har solgt mye, hun har laget en veldig bra skive, og jeg tror folk har ventet lenge på en ny skive fra Lene. Lene er en høyprofilert artist. Når vi fant den ulovlige siden måtte vi slå til, om det har blitt PR ut av det, så har det aldri vært hensikten vår.

Johansen avfeier en mulig positiv effekt den profilerte saken har hatt på platesalget.

- Hele platebransjen sliter med dette. Det totale markedet har droppet, og det skyldes ulovlig nedlastning, det er tyveri, det er klart at vi må slå ned på dette.

Et eksempel på sammenhengen PR, nett og salg finner vi i USA, Den amerikanske poprock-gruppen Wilco la ut platen "Yankee Hotel Foxtrot" til gratis nedlastning på nett. Den fikk ligge flere måneder, og platen solgte mer enn Wilco noensinne har gjort. Også David Bowie og Beck har lagt ut sanger og album til nedlastning før lansering.

- Om noen velger å gjøre det, kan de gjerne gjøre det. Platesalget har gått ned, mens salget av CD-rom har gått opp - og de brukes til å kopiere musikk ulovlig. Vi samarbeider med Apple og Microsoft om å lage lovlig nedlastning. Vi blir beskyldt for å tenke gammeldags, men det har vært vanskelig å finne en effektiv måte å gjøre dette på Internett.

Så det er ingen gode effekter av dette?

- Det er så enkelt som at dette er å selge tjuvgods. Selvsagt. Det er en problemstilling som også film- og forlagsbransjen står overfor, men det handler om å håndheve åndsverksloven.

Dere må jobbe med Internett fremover?

- Vi bruker Internett på markedsføring av produktene, prøver å jobbe med de største aktørene, for å kjøpe musikk lovlig. Vi jobber sentralt med å finne best mulig løsning og vil se effekten i løpet av ett år.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere