RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

En av disse er ulovlig

(Faksimile/Drikkeglede/Vinmonopolet)
Sist oppdatert:
- Jeg synes faktisk synd på juristene i Helsedirektoratet, sier Petter Nome.

(SIDE2:) - Jeg mener forbudet slik det praktiseres i dag er helt utdatert siden loven mot alkoholreklame kom i 1975, sier Petter Nome, direktør i Bryggeri- og drikkevareforeningen til Side2.

Helsedirektoratet mener deres nettside, Drikkeglede.no , bryter forbudet mot alkoholreklame, og krever at de endrer innholdet på sin side.

- Forskjellsbehandling
Helsedirektoratet synes Drikkeglede.no skiller seg fra Vinmonopolets nettside, som også opplyser om drikke til mat, og annen alkoholinformasjon.

- Når det gjelder Vinmonopolets nettsider, har de et forskriftsfestet unntak for kortfattet og nøktern produktinformasjon i sin nettbutikk. Direktoratet er ikke kjent med at Vinmonopolet benytter bilder av alkohol på sine nettsider, med mulig unntak for en lenke til en årsrapport. De har derimot bilder i deler av sitt trykte materiale. Begge deler er vi i dialog med Vinmonopolet om, sier Anne Hafstad, avdelingsdirektør i Avdeling nasjonalt folkehelsearbeid til Side2.

Nome mener at Vinmonopolet gjør en fin jobb, men at det er en forskjellsbehandling.

- Sidene er veldig like, men vi har lagt ut symbolske bilder av ølglass, mens Vinmonopolet viser bilder av flasker med etiketter i sine brosjyrer. Vinmonopolet gjør en fin jobb, de er flinke og gir god informasjon om produktene. I tillegg har de dyktige og kunnskapsrike selgere. Vi ber rett og slett om likebehandling.

Dette reagerer direktoraret på
Helsedirektoratet reagerer på innholdet av Drikkeglede.nos bilder av øl alene, fotografier av øl sammen med mat og personer i ulike drikkesituasjoner. De reager også på nettsidens informasjon om ulike øltyper.

- På nettstedet drikkeglede.no, som bryggeriene står bak i samarbeid med sin interesseorganisasjon, er det lagt ut produktomtale og bilder av alkoholholdig drikk. Det følger klart av avgjørelser både i Markedsrådet og i domstolene at dette er i strid med reklameforbudet. Dette vet Bryggeri- og drikkevareforeningen meget godt, og det er antakelig derfor de argumenterer politisk og ikke rettslig i denne saken, sier Hafstad.

Hun sier også at Helsedirektoratet er overrasket over at Bryggeri- og drikkevareforeningen bevisst opptrer i strid med gjeldende rett, det er ikke det man forventer av en organisasjon som ønsker å fremstå som en seriøs aktør, mener Hafstad.

- Virker mot sin hensikt
Nome sier han synes synd på Helsedirektoratet.

- Det er alltid leit å bli kalt useriøs. Det er riktig at vi argumenterer politisk. Vi mener det er uansvarlig å bøye seg for en lov som virker mot sin hensikt, og som er utdatert og urettferdig. Jeg synes faktisk synd på juristene i Helsedirektoratet som må håndheve et utdatert og meningsløst regelverk. Nå bør helseministeren gripe inn og befri dem for denne byrden, samtidig som det opprettes et minimum av fornuft i alkoholpolitikken.

- Urimelig
Nome påpeker at vi i dag får servert alkoholreklame fra utenlandske TV-kanaler, på internett, i kiosker gjennom utenlandske blader, og når vi er ute og reiser. Dagens forbud mot alkoholreklame fører blant annet til at utenlandske produsenter blir vinneren, mener Nome.

- Det er urimelig at norsk øl skal holdes totalt hemmelig. Det er alkoholproduktet med lavest alkohol, og opprettholder nærmere 4.000 arbeidsplasser i Norge. Tenker man normalt politisk, bør man heller skape bedre rammevilkår for norske bryggerier.

Nome mener et annet resultatet blir at folk drikker sterkere drikker, og det skaper større miljøbelastning.

- Øl er en del av norsk mat og drikkekultur. De norske bryggeriene er viktige for lokal identitet og mikrobryggeriene viderefører gamle tradisjoner. Det er en absurd at ølet de brygger skal holdes hemmelig.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere