RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Én av fire lærerstudenter hadde ikke klart matte-kravet

GRESK?: Mange lærerstudenter ville ikke kommet inn på studiet med de nye kravene.
GRESK?: Mange lærerstudenter ville ikke kommet inn på studiet med de nye kravene. Foto: Sigurdsøn, Bjørn (SCANPIX)
Sist oppdatert:
Mer enn tusen av dagens lærerstudenter hadde ikke kommet inn på studiet med regjeringens krav.

I september la kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) fram utdanningspakken under navnet Lærerløftet. Den inneholdt flere tiltak som skal styrke læreryrket. Blant dem var kravet om at søkere fra 2016 må ha karakteren fire eller bedre i matematikk for å komme inn på studiet.

– Innføres det for alle slik regjeringen foreslår, risikerer vi å miste mange lærertalenter innenfor de andre fagene, sier leder i Forskerforbundet Petter Aaslestad til NTB.

Lover forkurs

Det er Røe Isaksen uenig i.

– Hensikten med karakterkravet er å heve nivået på søkerne til lærerutdanningen – ikke å stenge motiverte folk ute fra læreryrket. Derfor vil det bli mulig å gjennomføre et forkurs i matematikk for dem som ikke har en firer i faget fra videregående. De som består kurset, vil være kvalifisert til å komme inn på lærerutdanningen, sier han.

Han påpeker at det er godt dokumentert at elevene lærer mer når lærerne er faglig sterke. Han mener slike krav vil bidra til å sikre et bedre faglig nivå og øke prestisjen til lærerutdanningen.

Ville ikke bli tatt inn

Det er ferske tall fra Samordnet opptak som viser at mange av dagens studenter ikke ville klare inntakskravet. Det gjelder drøyt 1.000 av årets 3.700 lærerstudenter, altså mer enn én av fire.

– Det er greit å sette krav om fire i matte hvis du skal bli mattelærer, men det er kanskje ikke nødvendig hvis du skal spesialisere deg i andre fag, sier Aaslestad.

Beregninger fra Statistisk sentralbyrå viser at Norge vil mangle 23.000 lærere i 2020.

Andre virkemidler

– Vi er alle enige om at vi ønsker oss gode lærere, men da er det kanskje andre virkemidler man bør sette inn enn inntakskrav, sier forbundslederen, som ikke tror elevene nødvendigvis vil vinne på at mattekravet blir strengere.

– Konsekvensen kan bli at man tar inn ufaglærte til midlertidige stillinger, sier han.

Aaslestad mener det vil være viktigere å styrke lærerutdanningen og å sørge for gode vilkår når studentene er ferdige og skal ut i jobb. Det vil bidra til å gjøre yrket mer attraktivt, tror han.

– Regjeringen gjør det litt lett for seg selv ved bare å sette større krav til inntaket, sier han. (©NTB)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere