RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

En av ni sier nei til reklame

Sist oppdatert:
Nå har vi fått det bekreftet; telefonsalg er upopulært. Hele 99 prosent av de 500.000 som har reservert seg mot adressert reklame, sier nei til telefonsalg.

For snart tre år siden, åpnet Brønnøysundsregistrene for at privatpersoner kan reservere seg mot reklame. Mandag 22. september hadde 500.000 personer reservert seg mot slik reklame.

Av disse har vel 99 prosent reservert seg mot telefonsalg. 86 prosent vil ikke bli kontaktet av humanitære og samfunnsnyttige organisasjoner, mens 63 prosent av de som har reservert seg, ikke ønsker å motta adressert reklame i posten.

- Reservasjonen gjelder helt til du selv gir beskjed om noe annet, og du kan når som helst gå inn og sjekke status på din egen reservasjon via våre internettsider, sier underdirektør Anne-Hedvig Johansen Ferkingstad ved Brønnøysundregistrenes opplysningsavdeling, i en melding.

- Den gode oppslutningen bekrefter at folk vil ha litt privatliv, sier Datatilsynets direktør, Georg Apenes i en kommentar.

Alle som skal drive direkte markedsføring, enten via telefon eller ved hjelp av direkte adressert reklame i posten, plikter å oppdatere sine adresselister mot Reservasjonsregisteret senest tre måneder før bruk.

- Dessverre har vi erfart at enkelte forsøker å snike seg rundt de uttrykkelige reservasjonene, for eksempel ved å gi inntykk av å være markedsundersøkere eller opinionsmålere innen de fallbyr varer eller tjenester. Blir det for mye slik triksing, bør lovgiver skjerpe reglene. Ønsker folk å få være i fred, så skal det respekteres, fastslår Apenes.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere