RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

En drittavis

Sist oppdatert:
Denne uka faller skattemyndighetenes dom over Se og Hør. Også drittaviser er aviser.

"Alle dyr er like, men noen er likere enn andre," sa comrade Napoleon i boka Animal Farm. Mediedebatten følger en ikke ulik logikk.

Vi tenker på debatten om Se og Hør. Bladet ingen kjøper, men alle leser. Med to utgivelser i uka, og litt politisk stoff, er bladet blitt avis ifølge definisjonen som legges til grunn for momsfritak.

Eller er det ikke det? Medieviterne klarer i alle fall ikke å trekke opp en betryggende grense mellom tradisjonelle aviser og gjøkungen Se og Hør, som nå vil inn i det gode selskap. Vi skjønner dem godt. De kan spare bortimot 150 millioner kroner i året på å kalle seg avis fremfor blad.

Her i Propaganda har vi lenge bedt om en mediepolitikk som tar utgangspunkt i dagens virkelighet. Det virker som om avisene har bevart en slags status som hellige kuer i norsk politikk, uten at noen gidder å tenke gjennom de prinsipielle sidene av saken. Avisene behandles som om de fortsatt var partiorganer. Slik er det jo ikke. Avisene er i dag en del av den kommersielle medieindustrien, med åpent grensesnitt til underholdningsindustrien.

Derfor er vi i mot forskjellsbehandling mellom papiraviser og andre formidlere av det frie ord. Tidligere hadde avisene en viktig rolle i utviklingen av demokratiet. Vi forstår at avisene som var stengt av tyskerne under krigen, fikk støtte etter krigen for å komme på likefot med aviser som hadde annonsørene og leserne for selv under krigen.

Men nå synes vi begrunnelsen for den direkte produksjonsstøtten har falt bort. Vi synes også det er problematisk at papriaviser får momsfritak, mens nettaviser og ukeblader ikke får det. Ukebladene har lenge påpekt at dette er kjønnsdiskriminerende all den tid kvinner i hovedsak leser ukeblader. Videre peker de på at avstanden i innhold avtar. Nettavisene er i vesen lik papiravisene, men med mer moderne og miljøvennlig distribusjon.

Men ok, dette var en omvei mot skattemyndighetenes dom over Se og Hør. Se og Hør er åpenbart ikke en avis i folkeopplysningens tradisjon. Bladet/avisen er overfladisk, grafsende og intim. Se og Hør er helt klart ikke den glupeste gutten i klassen, men likevel veldig populær. Sosialporno er et produkt i tiden. Mange politikere opptrer for tiden som klovner både på TV og print.

Vi tror faktisk ikke at skattemyndighetene gir Se og Hør momsfritak, men det skal bli spennende å høre begrunnelsen. Det holder ikke å si at noen er likere enn andre.

For også drittaviser er aviser.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere