*Nettavisen* Nyheter.

En høvding i reklamebransjen er gått bort

Vidar Kilen - leder av Batesgruppen i en årrekke og tidligere formann i Reklamebyråforeningen er død 67 år gammel etter mange års sykdom.

20.06.08 11:06

Vidar Kilen var på mange måter den moderne reklamens far i Norge. Da han i 1969 overtok ledelsen av Bates satte han tidlig den relevante og definerte reklamen i høysetet, ved å bruke meningsfylte arbeidsmodeller i den kreative prosessen, og samtidig ansette de aller beste kreatørene som fantes på markedet i byrået sitt.

Vidar Kilen var også den første byråleder til å innføre samarbeidskontrakter med kundene i Bates, slik at det ble anledning for byrået til å returnere provisjoner fra media til annonsørene. Disse virkemidlene var nye og revolusjonerende den gang, og gjorde Bates

meget sterke rent faglig og bidro til at byrået bleNorges mest attraktive byrå både å jobbe og være kunde i.

I det hele tatt var Vidar Kilen meget visjonær og fremsynt på de fleste områder, og han var også bl.a. den første byråleder til å opprette separate enheter i byrået, for derved å kunne betjene konkurrerende produkter.

Under Vidar Kilens ledelse ble Bates vårt desidert største byrå i 1970 - og 80-årene. I tillegg til å være en ener rent faglig var han også en meget menneskelig og omtenksom leder, hvor både klokskap, omtenksomhet og varme menneskelige verdier ofte var ledetråden. Dagens byråbransje skylder ham mye, og det er garantert mange veteraner i bransjen i dag som stopper opp litt og minnes denne flotte hedersmannen.

Bjørn "Bjørnejac" Jacobsen

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.