En ibsensk kraftprestasjon

Kjendiser fra inn- og utland politikere og vårt eget kongepar fikk se Bentein Baardson og Kåre Conradis kraftprestasjon for verdensdramatikeren da Ibsen-året offisielt åpnet lørdag.

14.01.06 22:18

Litt utenomjordisk, litt outrert, mye mystikk – Bentein Baardsons regi av åpningen av Ibsen-året i Oslo rådhus var en god miks av både Ibsens ånd og hans egen. Baardsons evne til å treke den litt lenger, og velge uortodokse scener, som for eksempel rådhussalens trapp, ga forestillingen et ekstra spenn mellom Ibsens tekster og de ulike kulturelle bidragene.

Baardson mikser modeller fra Team med utøvere fra scenekunstskolen NISS, norske designere med trauste klipp fra Fjernsynsteateret. Kostymenes detaljer var unike og svært forseggjorte. Her var det ikke spart på noe.

En stund sto man i fare for å bli noe «grand prix’sk» i postkortene fra de ulike utøvernes land, men dette ble godt avstemt av Thomas Robsahms poetiske og småabstrakte illustrasjoner fra Henrik Ibsens liv.

Fyll og rap
Det begynte tøft med Erik Røe som Peer Gynt, en engasjert opptreden med realt trøkk før rapperne og stand up komikerne fra Betty Nansen-teateret i København ga sin rytmesaftige versjon av et av Peer Gynts fylleslag.

Klikk på bildet for å forstørre.

I sterk kontrast sto den fantastiske koreografien til Cathy Marston og The Royal Opera Houses bejublede ballett over «Gjengangere». Dirrende og smertefullt var også kinesiske Hangzhou Yue Operas egne versjon av «Hedda Gabler».

Målet med forestillingen var, som Kåre Conradi sa, å hylle Henrik Ibsen som en generator og inspirator for andre kunstnere.

Der hvor Henrik Ibsen selv omtalte Egypt i «Peer Gynt», hadde man sørget for å hente inn kunstnere fra det samme landet. En rekke priser i anledning jubileet, Ibsen Centennial Awards, ble delt ut til kjente og store navn som Claire Bloom, Angela Winkler, Glenda Jackson og Wenche Foss, som alle bidro med sitt til forestillingen.

Imponerende Conradi
Det hele ble knyttet sammen på en imponerende måte av Kåre Conradi, som sikkert og behagelig skapte en sømløs helhet. Ubesværet og med styrke gikk han direkte fra konferansierrollen til å spille Mor Aases død med Liv Ullmann og tilbake igjen – en prestasjon fra dem begge som var meget gripende.

Om målet med åpningsforestillingen var å vise Ibsens betydning og hvor aktuell han fremdeles er, besto Bentein Baardson, komponist Håkon Berge og tekstforfatter Morten Jostad prøve med glans.

NRK1 sender 50 minutter utdrag fra den allerede i kveld, mens NRK2 skal sende den i sin helhet. Du bør få med deg den siste versjonen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.