RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

En økt i uka nok?

Foto: Fotograf: Trening.no
Sist oppdatert:
Se den overraskende konklusjonen.

(SIDE2:) Hensikten med denne studien var å se om 3 måneders utholdenhetstrening med moderat intensitet kan forbedre formen til friske unge lite aktive menn.

Metode
Forsøkspersonene var 37 innaktive menn i alderen 18 til 25 år. De ble delt i to grupper, en treningsgruppe og en kontrollgruppe.

Denne artikkelen er levert av Trening.no

Treningsgruppen bestod av 19 menn som trente på en ergometersykkel med en intensitet som tilsvarte 60 % av maksimal innsats. De trente en gang i uka i 12 uker. Kontrollgruppen levde sitt normale liv.

Før og etter treningsperioden ble maksimal oksygenopptak, hvilepuls og styrke i ben målt.

Resultat
Treningsgruppen fikk en økning i nesten alle de fysiske parametrene sammenlignet med kontrollgruppen. Oksygenopptaket økte med 19,7 % og hvilepulsen ble redusert med 7,4 %.

Konklusjon
Trening med moderat intensitet en gang i uka i 12 uker var nok til å øke utholdenheten til inaktive unge menn. Denne form for lavfrekvens trening kan bli brukt til å oppmuntre inaktive mennesker til mer tilfreds med fysisk aktivitet.

LES OGSÅ:

Hjertefrekvens som treningsverktøy
Introduksjon treningsprogram utholdenhet
Maksimalt oksygenopptak

Kilde: J Med Assoc Thai. 2010 Sep;93(9):1070-4.Effect of once a week endurance exercise on fitness status in sedentary subjects. Hiruntrakul A, Nanagara R, Emasithi A, Borer KT. Department of Physiotherapy, Faculty of Associated Medical Science, Khon Kaen University, Khon Kaen, Thailand. hashir@kku.ac.th

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere