RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

En magisk opplevelse

(Square Enix)
Sist oppdatert:
Rollespillet «Chrono Trigger» er noe av det beste du får tak i. Fremdeles.

(Spillmagasinet): Rollespillet «Chrono Trigger» ble sluppet til Nintendos fabelaktige SNES i 1995 og har mange ganger blitt hyllet som sjangerens høydepunkt. Utviklerne hos Square, nå Square Enix, utnyttet maskinens muligheter til det fulle og bød på en enorm spillopplevelse.

«Enorm» gjelder for øvrig både selve opplevelsen og størrelsen på den, hvis du går litt grundig til verks varer spillet i en 40-50 timer.

Se «Chrono Trigger» i aksjon
(Artikkelen fortsetter under videoen)

HTML EMBED
video_embed(12123);

Se flere spillvideoer her

Spennende og engasjerende historie

Nå har Square Enix gitt ut «Chrono Trigger» til DS og bortsett fra nye mellomsekvenser og hjelpefunksjoner på den trykksensitive skjermen (kart og snarveier i menyene), er det prikk likt. Heldigvis gjør ikke det noe, spillet har tålt tidens tann og er noe av det beste som finnes til maskinen. Og det er ikke nostalgien som snakker.

Fortellingen om hovedpersonen Chrono og hans alliertes kamp mot den onde Lavos’ planer om å ødelegge spillverdenen, er engasjerende og elegant fortalt. Spillet foregår i en rekke ulike tidsepoker hvor samtlige forteller sin egen spennende historie, samtidig som de er avhengige av og påvirker hverandre. For eksempel må du tidlig i spillet tilbake til steinalderen for å finne en stein du trenger for å lage et sverd lenger frem i tid.

Varierte omgivelser og krevende fiender

De mange, varierte, detaljerte, godt designede, store og ikke minst lekre omgivelsene er fulle av krevende og kreative fiender. Du møter alt fra dinosaurer og til roboter og vanlige krigere, og de fleste har styrker og svakheter som du må utnytte. Noen liker ikke ild, andre blir lammet av lyn, også videre.

Bossene, som det er mange av, er uten unntak imponerende og enda mer varierte enn de vanlige fiendene. Ofte må et par forsøk og litt eksperimentering til før du finner ut av hvordan du mest effektivt tar rotta på beistet.

Godt kampsystem

Kampsystemet i «Chrono Trigger» er en hybrid mellom rundebasert og sanntid, og fungerer meget godt. Hver av de tre figurene dine og fiendene må vente en gitt (og ulik) tid før de kan angripe, noe som gjør feidene mer involverende og underholdende. Du må blant annet hele tiden følge med og vurdere når du skal slå til, for eksempel krever de kraftigste magiene at alle krigerne er klare.

Et pluss er at de fleste kampene er valgfrie, i motsetning til i tradisjonelle japanske rollespill ser du i «Chrono Trigger» fiendene og kan som oftest velge om du vil angripe. Takket være dette slipper du de mange unødvendige kampene sjangeren er kjent for.

En perle

Teknisk holder spillet fortsatt mål, selv om enkelte nok kommer til å klage på at grafikken er litt gammeldags. Hvis du derimot spør meg, er «Chrono Trigger» noe av det lekreste vi har fått servert i 2D og en fryd for øyet. Musikken og lyden er minst like bra, stykkene fanger stemningen perfekt og gjør opplevelsen enda bedre.

«Chrono Trigger» er, enkelt og greit og uavhengig av om du liker rollespill, et spill du må ha. Det er stort, spennende, krevende, underholdende og både varer og rekker. Stort bedre enn dette blir det ikke, uavhengig av sjanger.

På forsiden av Spillmagasinetfinner du flere gode saker om spill.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere