*Nettavisen* Nyheter.

En normalisering av tankaktiviteten i Gulfen

Etter tre unormale år målt i antallet supertankere som laster i Midtøsten, kan markedet nå se ut til å være på vei mot en normalisering

19.05.08 01:09

Det viser tall fra Maritrans, som teller antallet VLCC-laster i Midtøsten på ukesbasis.



Etter flere år med et rimelig stabilt antall årlige supertankerlaster fra den Arabiske Gulf, så gikk lasteaktiviteten i været i 2000, for deretter å falle voldsomt frem til høsten i fjor. Det har gitt store utslag i tankmarkedet i perioden.



Den voldsomme økningen i lasting av råolje i Midtøsten utover i 2000 førte til en voldsom oppgang i ratene, og det var skikkelig bonanza med historiske ratetopper vinteren 2000/2001. Det var for gått til å vare, og fra nyttår falt lastingen kontinuerlig både som følge av en voldsom økning i oljelagrene i USA, og økt produksjon utenfor OPEC. Det førte til en fullstendig kollaps i ratene utover våren 2001.



De elendige ratene varte frem til i fjor høst da markedet igjen begynte å ta seg opp, både i form av økt lasting i Gulfen, mens også på grunn av historisk lave oljelagre og en kraftig opphugging av gamle tankskip. Det som virkelig førte til at antallet VLCC-laster kom tilbake på et mer normalisert nivå, var generalstreiken i Venezuela fra begynnelsen av desember, og ut på nyåret dro uro i Nigeria opp.



Et tredje element det siste halvåret er nedstengningen av atomkraftverk i Japan, som har ført til en kraftig økning i landets import, som i ni av ti tilfeller stammer fra Midtøsten.



Totalt for første halvår er det meldt 575 laster fra Gulfen. Det er fortsatt litt under snittnivået fra 1997-1999, men en klar forbedring fra bunnen i første del av 2002, da det kun ble meldt 455 LCC-laster fra Gulfen. Toppen var andre halvår 2000, da det ble rapprotert voldsomme 684 laster.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.