RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

En normalisering av tankaktiviteten i Gulfen

Sist oppdatert:
Etter tre unormale år målt i antallet supertankere som laster i Midtøsten, kan markedet nå se ut til å være på vei mot en normalisering
Det viser tall fra Maritrans, som teller antallet VLCC-laster i Midtøsten på ukesbasis.

Etter flere år med et rimelig stabilt antall årlige supertankerlaster fra den Arabiske Gulf, så gikk lasteaktiviteten i været i 2000, for deretter å falle voldsomt frem til høsten i fjor. Det har gitt store utslag i tankmarkedet i perioden.

Den voldsomme økningen i lasting av råolje i Midtøsten utover i 2000 førte til en voldsom oppgang i ratene, og det var skikkelig bonanza med historiske ratetopper vinteren 2000/2001. Det var for gått til å vare, og fra nyttår falt lastingen kontinuerlig både som følge av en voldsom økning i oljelagrene i USA, og økt produksjon utenfor OPEC. Det førte til en fullstendig kollaps i ratene utover våren 2001.

De elendige ratene varte frem til i fjor høst da markedet igjen begynte å ta seg opp, både i form av økt lasting i Gulfen, mens også på grunn av historisk lave oljelagre og en kraftig opphugging av gamle tankskip. Det som virkelig førte til at antallet VLCC-laster kom tilbake på et mer normalisert nivå, var generalstreiken i Venezuela fra begynnelsen av desember, og ut på nyåret dro uro i Nigeria opp.

Et tredje element det siste halvåret er nedstengningen av atomkraftverk i Japan, som har ført til en kraftig økning i landets import, som i ni av ti tilfeller stammer fra Midtøsten.

Totalt for første halvår er det meldt 575 laster fra Gulfen. Det er fortsatt litt under snittnivået fra 1997-1999, men en klar forbedring fra bunnen i første del av 2002, da det kun ble meldt 455 LCC-laster fra Gulfen. Toppen var andre halvår 2000, da det ble rapprotert voldsomme 684 laster.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere