En ny spill-revolusjon

Ikke siden skjermkort med 3D-aksellerering kom på markedet, har vi sett en lignende revolusjon på spillmarkedet.

19.04.06 08:17

VIKINGSKIPET (TV 2 Nettavisen): Asus har nå lansert et nytt tilleggskort til din datamaskin som utelukkende har én oppgave: Å regne på fysikk.

Ikke siden diverse tilleggskort med Voodoo-grafikkbrikke dukket opp, som utelukkende tok seg av 3D-regning for å avlaste prosessoren, har vi sett en lignende revousjon.

Tøffere eksplosjoner

Tanken er at fysikkregning nå tar en så stor del av regnekraften til både prosessoren og grafikkortet, at en nå har kommet til et punkt der en er nødt til å avlaste disse elementene av maskinen. Kortet vil gjøre det mulig å lage mer kompliserte eksplosjoner med flere elementer, og mer naturtro bevegelser.

Under The Gathering i Vikingskipet i påsken demonstrerte Asus sitt kort, kalt P1 PhysX, basert på prosessoren Ageia PhysX. Her viste de blant annet frem hvordan tønner kunne sprette rundt og sprute brennende bensin på personene rundt etter at de ble skutt på. Vi kunne også se hvordan en kunne ha gigantiske eksplosjoner uten at det førte til kraftig hakking.

Fungerer ikke på dagens spill

Kortet går inn som en tredje spillprosessor, ved siden av skjermkortet og hovedprosessoren. Dette betyr også at spillene må skrives spesielt for å dra nytte av kortet. De første spillene som vil ha støtte for denne typen kort er Ghost Recon Advanced Warfighter, Rise of Nations: Rise of Legends, Bet on Soldier: Blood Sport, CellFactor, City of Villains og Gunship Apocalypse.

Det er også en rekke av de annonserte spillene som vil ha støtten, blant annet Unreal Tournament 2007 og Warhammer MMORPG.

Prisen på kortet er foreløpig ikke kjent, men den vil ligge på 2-3.000 kroner, og vil dukke opp i norske butikker i løpet av mai. En lett-utgave av dette fysikkortet finner vi allerede i dag i Xbox 360.

Ingen standard

Ageia er ikke den eneste produsenten som jobber med slik teknologi. Nvidia, som produserer GeForce-kortene, jobber med sin egen teknologi for dette som de skal inkluderes i driverne på sine skjermkort. Når disse lanseres er ikke kjent.

Det kan dermed se ut til av vi igjen går inn i en tid der vi ikke har en fast standard for utvikling av spill, der en må ha spesiell maskinvare for å få den beste spillopplevelsen i forskjellige spill, slik vi tidligere så med lydkort og grafikkort.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.