Gå til sidens hovedinnhold

– En Porsche stikker seg ut

I mange tiår har Møller-bygget vært et landemerke på Ryen. Nå må det dele oppmerksomheten med et annet bilmerke - nemlig Porsche.

RYEN: De fleste forbinder vel Porsche med ypperlig design og høy kvalitet.

– Dette gjenspeiles i bygget som vi nå har tatt i bruk, sier administrerende direktør Tomm Ingvaldsen. – En Porsche stikker seg ut og er lett gjenkjennelig. Det har vi allerede forstått at det nye bygget vårt også gjør. Vi hører fra mange at de legger merke til oss.

– Det har vært en lang byggeprosess, sier Ingvaldsen. – Fra fabrikken har det gått ut et direktiv om at alle forhandlerbygg skal ha en lik profil slik at kundene skal føle de kommer hjem uansett hvilken Porsche-forhandler de besøker.

Stort

Det nye bygget på Ryen har god plass til Porsche-virksomheten.

– Vi har bygget med tanke på fremtiden og ekspansjon, sier direktøren. – Det vil si at vi har store salgslokaler for nye biler, vi har plass til mye brukt og vi har et romslig verksted med 10 bukker samt et innholdsrikt delelager

– Nå er jo ikke Porsche akkurat et volummerke. Men hvor mange biler skal dere omsette i året?

– Av nytt og brukt regner vi nå med 200.

Bilsalg og ettermarked skal betjenes av 22 personer.

Som sagt - Porsche er i antall ikke noe stort merke. I Norge ruller det omkring 4000 biler.

– Men med nytt bygg ser vi for oss vekst. Første interesse-bølgen regner vi vil komme allerede nå til våren når ny Cayene ruller inn.

– Hvem kjøper og hvorfor en Porsche?


– Det er jo mange som kommer igjen og igjen for kjøp. Det er de som vil ha en spesiell bil og som setter kjøreglede høyt. Litt penger må de jo også ha for å få rimeligste modell, må man ut med i underkant av 700.000 for. Prislappene vokser opp til 2,8 millioner for den flotte Panomera.

– Og slike biler har dere på lager?

– De fleste som kommer til oss for å kjøpe ny bil, er forberedt på bestillingstid, men vi har også noen biler i huset.

Tidligere måtte man til Økern for å handle Porsche.

– Nå eksponerer vi oss på en helt ny måte, og det regner vi med vil ha effekt, sier direktør Tomm Ingvaldsen.

Reklame

Er dette årets beste påskeegg?