Erik Stephansen

En presseskandale av dimensjoner

VGs Giske-dekning

AVSLØRING: TV 2 har snakket med kvinnen som danset i den omdiskuterte Giske-videoen. Hun kritiserer VG sterkt for måten saken ble til. Giske tapte i etterkant tillitsverv.

AVSLØRING: TV 2 har snakket med kvinnen som danset i den omdiskuterte Giske-videoen. Hun kritiserer VG sterkt for måten saken ble til. Giske tapte i etterkant tillitsverv. Foto: Ned Alley (NTB scanpix)

TV 2 rullet onsdag kveld opp en presseskandale av dimensjoner. Nøyaktig hvor stor skandalen blir, kommer an på hvordan VG og eierkonsernet Schibsted håndterer den.

I korte trekk går TV 2s avsløring ut på at VG kjente til, og med viten og vilje fortalte en løgnaktig historie da den mye omtalte "dansevideoen" med Trond Giske ble publisert 21. februar i år.

TV-kanalen har snakket lenge og grundig med kvinnen på videoen, 27 år gamle Sofie, som sammen med en venninne tok kontakt med Giske på Bar Vulkan.

Hun forteller flere avslørende ting, særlig hvordan VG-journalist Lars Joakim Skarvøy gjentatte ganger fikk beskjed om at dette bare var gøy, men at han likevel på manipulerende vis underslo og fordreide hennes kommentar til saken.

Til og med etter at NRK hadde fortalt at kvinnen på bildet bare syntes det var gøy, holdt VG - mot bedre vitende - fast ved det forfalskede og delvis oppdiktede sitatet om at de to jentene forlot baren fordi "det ble litt mye".

Det som gjør denne saken stor, er selvsagt at videoen er en medvirkende årsak til at Giske måtte trekke seg fra et viktig verv. Men den er også stor fordi VG gjentatte ganger har blitt beskyldt for - og advart mot - å drive journalistisk råkjør mot den ene parten i maktkampen mellom de to nestlederne Trond Giske og Hadia Tajik i Arbeiderpartiet.

Se den originale videoen:

Les: Teorien om maktkamp er styrket

Den kan også igjen sette søkelyset på forholdet mellom VGs journalist Lars Joakim Skarvøy og Hadia Tajik. Som kjent var Skarvøy en av medfortatterne bak boka "Arbeiderpartiet - alle skal ned" som kom ut i fjor høst. Hans metoder stiller selvsagt også den boka nå i et nytt lys.

Jeg kan ikke i farten komme på en tilsvarende presseskandale. Det som likner mest når det gjelder bevisst, fordreid journalistikk, er kanskje den såkalte plagiatsaken i Dagens Næringsliv i 2015.

Her ble det oppdaget at avisens medarbeider Daniel Butenschøn hadde diktet opp sitater og/eller plagiert flere saker. Avisens ledelse foretok en omfattende gjennomgang av alle journalistens artikler, og fant at hele 40 artikler inneholdt plagiater eller falske intervjuer.

Les også: Nå bør samrøret mellom presse og politikk luftes ut

Noe liknende blir antakelig VG også tvunget til å gjøre, om de skal ha håp om å gjenopprette tilliten blant leserne. En skandale av slike dimensjoner tvinger selvsagt fram spørsmålet om VGs kjente "slugger-journalist" har brukt liknende metoder også i andre saker.

Det tvinger også fram spørsmål om hvor mye andre journalister i VGs politiske avdeling visste, og hvor mye og på hvilket tidspunkt ledelsen visste hva Skarvøy hadde gjort.

Selv virker VGs sjefredaktør Gard Steiro, som fikk tittelen Årets redaktør av Oslo Redaktørforening for et par uker siden, nølende når han blir spurt av TV 2 hvilke konsekvenser dette vil få for Skarvøy.

- Dette er en alvorlig sak. Vi må bruke tid på å gå gjennom alle sakens sider. Vi har ikke konkludert foreløpig, sier han til TV 2.

Årsaken til at konklusjonen tar tid, kan være at sjefredaktøren selv innrømmer overfor TV 2 å ha snakket med Sofie torsdag kveld og fredag ettermiddag etter at den første saken ble publisert. Han er uklar på hvor mye han da skjønte, og det kan være vanskelig å si opp en journalist dersom ledelsen selv var medvitende til det som skjedde.

Les Gunnar Stavrums kommentar: Løgn og video ble brukt til å demonisere Trond Giske på sosiale medier

Men årsaken til at det tar tid kan også være fordi ledelsen nå har bestemt seg for å rydde ordentlig opp i det som kan se ut som en betydelig ukultur i VGs redaksjon.

Her hjelper det ikke for avisen at "halve" VGs politiske avdeling, inkludert Skarvøy, uka etter dansevideoen møtte mannsterkt opp på den mye omtalte pølsefesten til Hadia Tajik og den tidligere DN-journalisten Kristian Skard. En fest som for mange framsto som en feiring over at Giske "endelig var tatt".

Arbeiderpartiet: Lars Joakim Skarvøy dekket Trøndelag Arbeiderpartis årsmøte kort tid etter at Giske-saken var på trykk i VG. Foto: (Faksimile/Facebook)

VGs politiske avdeling og ledelse syntes heller ikke det var rart å sende Lars Joakim Skarvøy til årsmøtet i Trøndelag Arbeiderparti den påfølgende helgen, for å dekke det formelle nederlaget til Giske.

På det tidspunktet der Skarvøy selv la ut moro-selfier på sosiale medier om hvor god stemningen på årsmøtet var, vet vi nå at VG var fullstendig klar over jukset med dansevideoen.

Fra før er det også kjent at VGs sjefskommentator Frithjof Jacobsen gikk på dagen da hans forhold til stortingsrepresentant Jette Christensen (Ap) ble kjent.

Alt det foregående er likevel smått i forhold til det TV 2 nå har avdekket, fordi kveldens avsløring dreier seg om bevisst fordreining av sannheten - og bevisst manipulering av en kilde for å skape et falskt bilde.

Hvor stor VG-skandalen blir, er vanskelig å si i dag. Det avhenger dels av avisens egen håndtering av saken, og kanskje også hvordan eierne i Schibsted velger å gripe inn.

VG er som kjent Schibsted-konsernets flaggskip i Norge sammen med Aftenposten. Og Skarvøy-saken rammer ikke bare troverdigheten til VG og Schibsted- men også resten av de redaktørstyrte mediene i Norge.

Fra tidligere vet vi at skandaler har en tendens til å balle på seg dersom ikke oppryddingen blir foretatt raskt, effektivt - og omfattende nok. Det vi kan anse som noenlunde sikkert, er at VG ikke lenger kan fortsette som om ingenting har skjedd.

Les også: VG beklager sin dekning av Giske-videoen

*For ordens skyld: Lars Joakim Skarvøy har også vært journalist i Nettavisen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.