En siste voldsorgie

Brudepiken Black Mamba får endelig tatt sin hevn på Bill. Dermed får også Quentin Tarantinos voldsepos litt mer mening.

Kill Bill Vol. 2 – USA 2004: Regi: Quentin Tarantino. Med: Uma Thurman, David Carradine, Lucy Liu, Daryl Hannah, Michael Madsen og Vivica A. Fox.

Aldersgrense: 15 år.

Andre akt i filmen «Kill Bill» har på mange måter beveget seg inn i en helt annen sjanger enn forgjengeren. Tarantino benytter seg fortsatt av effekten med går over fra farger til sort/hvitt. Volden er like tilstedeværende, men både miljøene og tempo er på alle måter forandret.

Animasjonen er borte og den internasjonale rundreisen er over. Vi får med oss et par tilbakeblikk, men denne gangen gjør The Bride seg klar til hevnens time i mer hjemlige trakter. Et miljø som regissøren helt klart håndterer bedre.

Intriger, penger og et enestående samuraisverd er gjenstand for en del av volden denne gangen. Uma Thurmans skikkelse slipper å være i sentrum for en direkte nedslakting. Denne gangen er det en mot en og ferdig med det. Tempoet er skrudd ned og vi kommer nærmere inn på karakterene. Hevntoktets årsaker får også mer mening i denne tegneserien av en film.

Alt skulle dermed ligge til rette for et storslagent epos fra filmvoldens wonderboy. Blodet renner i stride strømmer og metodene er ganske utspekulerte, men Tarantino bommer litt på rollebesetningen.

Både Bill og Elle Driver er figurer som ikke helt kommer til sin rett gjennom tolkningene til henholdsvis David Carradine og Daryl Hannah. Den gamle, men svært så virile sjefen fungerer ikke i rollen som hardkokt leiemorder. Han er rask på avtrekkeren, men hele holdningen minner om en sliten hippie.

For over tjue år siden var Hannah drapsmaskin og gledespike i rollen som androiden Pris i filmen «Blade Runner». Denne gangen overbeviser hun ikke som leiemorder med spesielle kunnskaper innen kampsport. I en kampscene med Thurman er hun ikke annet enn ei langbeint blondine.

I en film bygd opp av karakterer drar dette helt klart ned. «Kill Bill» er på ingen måter kjedelig, men litt av nerven fra «Reservoir Dogs» mangler og litt av humoren i «Pulp Fiction» er borte.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Nyheter

Annonsebilag