RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

En skikkelig drittsekk

Sist oppdatert:
Sekken som lå i bagasjerommet på bussen ble gjennomsauset av kloakk. Busselskapet fraskrev seg alt ansvar. Les hva som skjedde her.

Frank Otto Kvalsvik (22) hadde hatt en drømmehelg i Oslo, og da helgen tok slutt vendte han nesen mot studiene i Trøndelag.

Kloakkforpestet bagasje

Frank Otto tømmer den illeluktende sekken.
Frank Otto tømmer den illeluktende sekken.

Som vanlig tok han Østerdalsekspressen, men underveis ga sjåføren beskjed om at toalettet var tett og måtte brukes minst mulig. Konsekvensene av dotrøbbelet fikk Frank Otto først snusen i da han gikk av på Trondheim torg.

- Det var en veldig uvanlig lukt i bagasjerommet, sier Kvalsvik til «TV 2 hjelper deg».

I løpet av en pinlig og illeluktende tur med bybussen, gikk sannheten opp for lærerstudenten.

- Da jeg kom hjem igjen gikk jeg rett på altanen, tok av meg det som jeg stod og gikk i, tømte sekken og oppdaget at alt var gjennomtrukket av noe som luktet fælt, sier Kvalsvik.

Busselskapet fraskrev seg ansvaret

Frank Otto Kvalsvik
Frank Otto Kvalsvik

Klær og utstyr for over 13.000 kroner var gjennnomsauset av kloakk, og Kvalsvik tok kontakt med Nor-Way bussekspress. Han ble sendt videre til Gauldal billag som har det driftsmessige ansvaret for strekningen Oslo-Trondheim. Gauldal billag fraskrev seg alt ansvar.

- Det var jeg veldig overrasket over, for jeg trodde de hadde ansvaret for bagasjen så lenge jeg la den trygt i bagasjerommet, sier Kvalsvik.

Busselskapet vil ikke dekke tapet til Kvalsvik, men på Nor-Way bussekspress sin hjemmeside kan man lese følgende.

”Selskapet er ikke ansvarlig for tap eller skade på bagasje, med mindre det skyldes uaktsomhet fra selskapets side”.

Fikk beskjed om å ta det på reiseforsikringen
Reisebransjedirektør Rolf Forsdahl i Handels- og servicenæringens hovedorganisasjon mener Kvalsvik har retten på sin side i denne saken.

- I en sak hvor et toalett begynner å lekke, vil det være nærliggende å tro at feil ved vedlikehold eller manglende ettersyn kan være forklaring. Altså er det uaktsomhet fra selskapets side, sier Forsdahl.

Busselskapet mente på sin side at Kvalsvik skulle hente ut sin dekning i sin private reiseforsikring. Men en slik forsikring hadde ikke 22-åringen. Og dersom han hadde hatt det, ville uansett forsikringsselskapet hans kreve å få de samme beløpet tilbake fra busselskapet – for feilen lå jo der.

- Alle forsikringsselskapene vil kreve erstatningene tilbake fra busselskapet. Det er helt klart i henhold til både Bilansvarsloven og Skadeerstatningsloven, sier informasjonssjef Stein Haakonsen i Finansnæringens hovedorganisasjon.

Kunne få dekket 25 prosent
Det siste tilbudet Kvalsvik fikk, var å få dekket inntil 25 prosent av de tingene han kunne vise kvittering på.

- Det synes jeg mildt sagt var skuffende, sier Kvalsvik.

Sjefen for Transportsbedriftenes landsforening (TBL) er enig.

- Denne saken er så spesiell og så klar, at her burde Kvalsvik få dekket tapet sitt, sier administrerende direktør Christian Aubert.

Nor-Ways kuvending

Bjørn Østbye i Nor-Way bussekspress beklager.
Bjørn Østbye i Nor-Way bussekspress beklager.

«TV 2 hjelper deg» inviterte administrerende direktør i Nor-Way bussekspress, Bjørn Østbye, til Trondheim for å møte Frank Otto Kvalsvik. Kanskje skulle Kvalsvik få en løsning på saken, to måneder etter at uhellet skjedde?

- Jeg tok kontakt med dere, og har ikke fått noen respons. Jeg fikk klar beskjed om at her var det ingenting å hente. Hvorfor? spurte Kvalsvik

- Her har det skjedd noe som ikke skulle ha skjedd. Vi har i etterkant tatt opp denne saken internt i selskapet, og de legger seg helt flate og beklager at dette har skjedd på denne måten. Vi har ansvar for bagasjen når den blir utsatt for noe vi er ansvarlige for.

- Og det er dere i dette tilfellet?

- Ja, det er det ikke noen tvil om, avslutter Østbye.

I lomma har direktøren med seg en sjekk på 13250 kroner som erstatning for alle de ødelagte klærne og tingene til Frank Otto Kvalsvik. Han spanderer også en ekstra tur-retur-billett slik at lærerstudenten kan gi Nor-Way bussekspress en ny sjanse.

LES FLERE FORBRUKERSAKER PÅ WWW.TV2HJELPERDEG.NO.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere