RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

En utdannelse for entreprenørskap og ledelse

Foto: Markedshøyskolen
Sist oppdatert:
Har personalansvar for 70 IKEA-ansatte.

Mari Syverstad jobber som avdelingsleder og har økonomi- og personalansvar for over 70 personer på IKEA. At hun som 23 åring fikk en så ansvarsfull stilling takker hun Markedshøyskolen for, hvor hun tok en Bachelor i Kreativitet, innovasjon og forretningsutvikling.

Les også:

Nyskapning, mennesker og vekst
I Maris stilling er det viktig med en helhetlig organisasjonsforståelse. Hun jobber mye med prosjekt- og prosessledelse og utvikler nye planer og strategier for bedriften, i tillegg til HR-arbeid og rekruttering.

-Utdannelsen har gitt meg en helhetlig plattform, som kan brukes til mye mer enn bare et konkret fagområde, som for eksempel markedsføring. Siden vi lærte om alt fra salg og organisasjonspsykologi, til entreprenørskap og ledelse er det en utdannelse for de som ønsker å jobbe med å utvikle mennesker og organisasjoner, en ledelsesutdannelse helt klart, forklarer hun.

Bachelor i Kreativitet, innovasjon og forretningsutvikling (KIF) handler om å utfordre eksisterende tanker og strategier. Sette nye ideer ut i live, og skape vekst i form av nye produkter og tjenester. Den tidligere KIF-studenten setter stor pris på at det var nærhet til næringslivet i utdannelsen.

-Foreleserne på Markedshøyskolen var flinke til å koble teorier med gjeldende praksis fra den virkelige verden. De har selv et stort nettverk etter mange år i arbeidslivet. Det er god dialog mellom foreleser og studenter og det gjør det lettere å stille spørsmål i klasserommet. Jeg lærte mye av denne pedagogikken, forteller hun.

Les også:


En unik utdannelse
KIF-studentene lærer også om hvordan man leder prosjekter som fører til vekst. En helhetsforståelse av markeder er derfor gjennomgangstema i alle fagene. Mari synes også det var positivt med et flertall av jenter i klassen.

-Det er stadig flere kvinner som genererer suksessfulle innovasjoner og vellykkede bedrifter, og innovasjon er et fagområde for alle kjønn. Markedet trenger flere jenter som tørr å satse på dette.

Mari kommer selv fra en gründerfamilie som har utviklet både vellykkede produkter og firmaer gjennom å utfordre etablerte strategier og handlingsmønstre. Det er et slikt tankesett hun er fostret opp på.

-Jeg ønsket å ta en utdannelse som skilte seg ut. Andre høyskoler og universiteter ble fort litt for store og upersonlige, og manglet dessuten den samme energien som er viktig i et innovasjonsstudium. Markedshøyskolen hadde et tettere miljø med mindre klasser, noe jeg satte veldig stor pris på. På den måten ble det rom for diskusjon med foreleserne. Dessuten var oppgavene reelle case fra næringslivet.

Les også:

Sjefen til Mari kjente godt til hennes faglige kompetanse og lederideologi, da noen av Markedshøyskolens forelesere har utviklet lederprogrammer for IKEA. De visste derfor hvilke verdier hun hadde med seg fra skolebenken.

- IKEA er en fremragende arbeidsgiver der både mangfold og innovasjon verdsettes. De våger dessuten å satse på unge mennesker, og at jeg med min unge alder allerede har ansvar for en hel avdeling viser hvilken tyngde jeg har med meg, og som settes pris på i arbeidslivet, avslutter hun.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere