RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

En verdig oppfølger

(Capcom)
Sist oppdatert:
«Resident Evil 5» lever ikke opp til forventningene, men er likevel kjempebra.

Spillserien «Resident Evil» har røtter helt tilbake til det glade 90-tallet og den første Playstation, originalen regnes av mange for å være det mest betydningsfulle skrekkspillet noensinne. Som vanlig melket den japanske utviklerkjempen Capcom kua tom, «Resident Evil»-spillene ble etterhvert kjedelige og forutsigbare.

NB! Se «Resident Evil 5» i aksjon og alle bildene fra spillet nede i artikkelen.

Heldigvis luktet selskapet etter noen år lunta og med «Resident Evil 4», som ble sluppet i 2005, var serien tilbake på topp. En del fans likte ikke at det nå var mer action enn skrekk, men alle andre falt pladask. «Resident Evil 4» regnes faktisk som ett av tidenes beste spill, det har vunnet en haug priser og blant annet vi skrev at det fortjente terningkast sju.

LES OGSÅ:- Ønsker meg slik kropp

Deilig B-filmhistorie

Forventningene til «Resident Evil 5», som slippes til Xbox 360 og PS3, er skyhøye. Dessverre er ikke spillet et like stort steg fremover som forgjengeren og derfor litt skuffende, men det er likevel en verdig og underholdende oppfølger. På tross av at det av og til er litt irriterende gammeldags, har jeg hatt kjempemye moro med «Resident Evil 5».

Spillet utspiller seg i det fiktive afrikanske landet Kujuju, og handler om Chris Redfield og medhjelperen Sheva Alomars jakt på en gjeng mennesker med onde hensikter. Hovedfiendene dine, hvorav et par er gamle «Resident Evil»-kjenninger, har utnyttet lokalbefolkningen på det groveste og forvandlet dem til hjernedøde beist. Jeg har ikke lyst til å si noe særlig mer, annet enn at fortellingen er spennende og har en deilig B-filmfeeling over seg.

Mer panikk, mindre skrekk

De mange omgivelsene er varierte og godt designet, alt fra afrikanske landsbyer og til utrivelige installasjoner skal utforskes. Dessverre for de som setter pris på skrekk er mange av områdene ganske åpne, «Resident Evil 5» byr enda færre grøss enn forgjengeren og er mer et panikkspill med en skikkelig intens stemning. Fiendene dukker nesten alltid overraskende opp og kommer sjelden en og en, for å si det sånn. Du må holde hodet kaldt, være stødig med siktet og alltid ha en rømningsplan.

Beistene er livsfarlige og skiller seg ofte fra hverandre, ulike taktikker må til for å knerte dem på den mest effektive måten. Sistnevnte er noe du vil lære deg, selv om Capcom har vært litt rausere enn tidligere er det fortsatt begrenset tilgang på ammunisjon. Bossene fortjener for øvrig ekstra skryt, de er nesten uten unntak spektakulære og minneverdige.

Unødvendig medhjelper

Sheva, medhjelperen din, har dessverre ikke fått med seg at dere ikke har uendelig med ammunisjon, i tillegg til en haug andre ting. Hun sløser kuler (du må passe på å ikke gi henne for mange), foretar idiotiske manøvre og surrer for det meste rundt. Heldigvis klarer hun stort sett å overleve og irriterer derfor ikke så veldig, men for min del kunne Capcom godt kuttet henne ut. Spesielt når nesten de eneste gangene figurene må jobbe sammen er når en dør krever at man drar i to spaker samtidig.

Hvis du spiller sammen med en annen er Sheva forhåpentligvis ikke så dum. «Resident Evil 5» støtter «co-op» både lokalt og over nett, og som vanlig blir opplevelsen enda artigere når den deles. Vi opplevde ikke noe teknisk kluss når vi spilte over nettet, forsinkelse og lignende var et fremmedord.

Kronglete kontroll

En ting som ikke fungerer optimalt, i tillegg til Sheva, er kontrollen. Styringen i «Resident Evil 5» slekter tungt på seriens andre spill og du må blant annet stoppe opp før du kan sikte og skyte. Sammenlignet med for eksempel «Gears of War» eller et annet moderne skytespill, føles det veldig tungvindt og gammeldags.

Gjenstandssystemet er også tilnærmet likt som før, noe som vil si at du har begrenset plass og hele tiden må prioritere hva du skal ha med deg. Av og til er det irriterende å gi slipp på for eksempel et bra våpen, men etter hvert som du lærer deg hva som fungerer best i ulike situasjoner går det greit. Måten spillet lagrer på har derimot blitt oppdatert, istedenfor de gamle skrivemaskinene har Capcom implementert automatisk og hyppig mellomlagring.

Gameplay-video fra «Resident Evil 5»:
(Artikkelen fortsetter under videoen)

Et godt spill

Heldigvis lærer du deg å leve med kontrollen, og når det skjer blir «Resident Evil 5» kjempebra. Jeg nøt hver eneste kamp, gikk hele tiden på tå hev mens jeg utforsket omgivelsene, lurte bestandig på hva som skjedde videre i historien og gledet meg til bossene.

Alt det kombinert med en fabelaktig grafikk gjør «Resident Evil 5» til ett av mine favorittspill så langt i 2009. Hvis du gir det en sjanse og går inn for å lære deg kontrollsystemet, føler jeg meg trygg på at du også kommer til å like det veldig godt. Bare ikke forvent å bli særlig skremt.

1437

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere