RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Enda en grunn til å trene

Foto: Crestock (Crestock)
Sist oppdatert:
Du har lavere risiko for depresjon hvis du trener jevnlig.

(SIDE2:) At det er sunt å være i aktivitet, er ingen i tvil om. Men det er ikke bare musklene som har godt av at du beveger kroppen.

En ny studie viser at folk som trener, sjeldnere får depresjoner enn andre, skriver ANB.

Må finne årsaken
- Det som gjenstår å finne ut er om det er slik at depresjonen fører til lavt aktivitetsnivå eller om det er slik at de som er lite fysisk aktive blir deprimerte, sier forskningsleder Arnstein Mykletun ved Folkehelseinstituttet til ANB.

Han sier videre at basert på tidligere studier, forventer de at videre resultater sier at trening kan virke forebyggende mot depresjon.

All aktivitet hjelper
Det deltok over 40.000 deltakere i studien. Deltakerne som trente mest på fritiden hadde minst risiko for å være deprimerte. Men det var ikke bare de mest aktive som hadde nytte av treningen. Også de som fortalte at de drev lett aktivitet - aktivitet uten å bli svett og andpusten - hadde lavere risiko for depresjon.

De som aldri var i aktivitet hadde dobbelt så stor risiko for depresjon.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere