*Nettavisen* Nyheter.

Endelig kommer lyntogene

Foto: Falch, Knut (SCANPIX)

Nå er det flertall for høyhastighetstog på Østlandet. Det er på høy tid.

05.06.09 09:11

Milliardene kommer til å rulle, men togtilbudet på det sentrale Østlandet er under enhver kritikk.

I dag er det både raskere og billigere å kjøre alene i bil mellom Oslo og byene på Østlandet - og nettopp veitransport er en av utslippskildene for klimagasser som øker mest.

Derfor er det riktig av Stortinget å vedta lyntog innenfor det såkalte Intercity-triangelet - sporene mellom Oslo og Skien, Lillehammer og Halden.

Dagens tilbud fra NSB er så dårlig at reisetiden med tog mellom Vestfold og Oslo var kortere på 1970-tallet!

Et eksempel er reisen Oslo-Sandefjord. Med bil tar den 120 kilometer lange turen halvannen time, med stort sett motorveier hele veien. Velger du toget, beregner NSB nesten to timer (1 t 51 min) og de skal ha 238 kroner hver vei.

Reiser du alene med bil, koster det deg kanskje 170 kroner, inkludert bompenger.

Det er elendig miljøpolitikk når de økonomiske incentivene taler for å velge bilen, om du så kjører alene. Snakker vi om en familie, er det knock out i favør av privatbilen.

Dette er neppe lønnsomt når man tar med miljø og personskader i trafikken - spesielt ikke hvis man tror at CO2-utslipp er den største trusselen mot menneskeheten.

Aftenposten skriver i dag at det er flertall på Stortinget for å satse på høyhastighetstog, og at man vil begynne med Intercity-triangelet.

HTML EMBED

Angivelig er det også flertall for å forlenge satsingen mot Stavanger, Trondheim og Bergen etterhvert, selv om regnestykkene for passasjervekst og miljøeffekter der er mye mer tvilsomme.

I samferdelskomiteen på Stortinget var det bare Fremskrittspartiet som er imot høyhastighetsbane i Norge.

- En utbygging av en ny høyhastighetsbane/-ring vil kunne koste fra mellom 150–300 mrd. kroner for å sikre en høyhastighet av et visst omfang. Disse medlemmer mener at med den lave politiske viljen til å prioritere samferdsel i Norge, er mulighetene for en slik satsing langt unna å kunne bli en realitet, mener Frps komitémedlemmer.

De andre politikerne vil ha i pose og sekk - altså både høyhastighetsbaner og annen satsing på infrastruktur og persontransport.

Klikk på bildet for å forstørre.

Så lenge man ikke har ubegrenset med penger, virker det blåøyd å tro at man kan bygge lyntog til Stavanger, Bergen og Trondheim uten at det går ut over noe.

Flyttestrømmen viser at folk ønsker å bo mer sentralt, men det trenger ikke bety at de vil bo i Oslo-gryta hvis det legges opp til alternativer og raske reisetider.

Begynn med de relativt korte strekningene på Østlandet og de rundt to millioner innbyggerne som bor i fylkene til Intercity-triangelet.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag