Endelig kontrakt til Golar (Ny)

Skipsreder John Fredriksen kan nå smile etter at hans LNG-rederi Golar LNG endelig har fått på plass en lengre kontrakt som sikrer tre av selskapets spekulative LNG-skip fast arbeid

19.05.08 00:21

Nytt: Flere detaljer og kommentarer fra selskapet



Etter å ha trått vannet i et elendig spotmarkedet for spesialskip for frakt av flytende naturgass, LNG, har Golar LNG nå fått på plass en kontrakt som dekker opp stor deler rederiets spekulative ordre av LNG-skip.



Golar LNG har inngått en kontrakt med oljeselskapet Shells datterselskap Shell Tankers som omfatter timecharteravtaler på fem år for LNG-skipet Golar Viking og to nybygg som leveres neste år.



Det er ikke gitt noen indikasjon på ratene i kontrakten utover at de er markedsrelatert.



- Vi kan ikke kommentere noe mer rundt raten nå, sier kommersiell direktør Charlie Peile i Golar til iMarkedet.no i formiddag.



Skipene vil i forbindelse med Shells overtagelse bli døpt om til Gracilis, Grandis og


Granosa. De to nybyggene leveres i januar og mai neste år. Golar Viking er på 140.000 kubikkmeter bygget i 2004, mens de to nybyggene er på 145.700 kubikkmeter.



Golar LNG vil letter kontraktsinngåelsen fortsatt ha to LNG-skip i spotmarkedet, og disse seiler i pool med et LNG-skip tilhørende belgiske Exmar. I tillegg har Golar ytterligere et skip under bygging i Sør-korea som skal leveres i 2007.



Peile opplyser til iMarkedet.no at Golar for øyeblikket ikke har flere opsjoner på ytterligere nybygg.



- Har rederiet planer om å plassere nye ordre?



- Vi har alltid planer, sier Peile.



Golar har slitt med utnyttelsen for de tre spotskipene gjennom det siste året i et marked preget av mellom 10-15 skip som har ligget og ventet på last i perioder.



Peile sier til iMarkedet at poolsamarbeidet med Exmar vil fortsette som i dag for de to resterende skipene i spotmarkedet



- Golar har i lang tid arbeidet med det mål å oppnå forbedret avkastning for våre aksjonærer ved å tilby en unik fleksibilitet for våre kunder. Denne markedsrelaterte kontrakten med Shell vil føre til høyere utnyttelse og dermed økt inntjening fra skipene, sier konsernsjef Tor Olav Trøim i Golar LNG i en kommentar.



Trøim betegner kontrakt som et gjennombrudd i selskapets strategi om å tilby fleksible og innovative avtaler og han er sikker på at flere avtaler vil følge.



Golar LNg har i et par år ventet på en avgjørelse om den planlagte flytende importterminalen utenfor den italienske havnebyen Livorno. En endelig beslutning fra italienske myndigheter har imidlertid stadig blitt skjøvet ut i tid.



- Vi har fortsatt tro på en beslutning før nyttår, sier Peile til iMarkedet.no, og mener sjansene er styrket av at det store spanske energiselskapet Endesa kom inn på eiersiden i prosjektet i sommer.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.