RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Endelig kontrakt til Golar (Ny)

Sist oppdatert:
Skipsreder John Fredriksen kan nå smile etter at hans LNG-rederi Golar LNG endelig har fått på plass en lengre kontrakt som sikrer tre av selskapets spekulative LNG-skip fast arbeid
Nytt: Flere detaljer og kommentarer fra selskapet

Etter å ha trått vannet i et elendig spotmarkedet for spesialskip for frakt av flytende naturgass, LNG, har Golar LNG nå fått på plass en kontrakt som dekker opp stor deler rederiets spekulative ordre av LNG-skip.

Golar LNG har inngått en kontrakt med oljeselskapet Shells datterselskap Shell Tankers som omfatter timecharteravtaler på fem år for LNG-skipet Golar Viking og to nybygg som leveres neste år.

Det er ikke gitt noen indikasjon på ratene i kontrakten utover at de er markedsrelatert.

- Vi kan ikke kommentere noe mer rundt raten nå, sier kommersiell direktør Charlie Peile i Golar til iMarkedet.no i formiddag.

Skipene vil i forbindelse med Shells overtagelse bli døpt om til Gracilis, Grandis og
Granosa. De to nybyggene leveres i januar og mai neste år. Golar Viking er på 140.000 kubikkmeter bygget i 2004, mens de to nybyggene er på 145.700 kubikkmeter.

Golar LNG vil letter kontraktsinngåelsen fortsatt ha to LNG-skip i spotmarkedet, og disse seiler i pool med et LNG-skip tilhørende belgiske Exmar. I tillegg har Golar ytterligere et skip under bygging i Sør-korea som skal leveres i 2007.

Peile opplyser til iMarkedet.no at Golar for øyeblikket ikke har flere opsjoner på ytterligere nybygg.

- Har rederiet planer om å plassere nye ordre?

- Vi har alltid planer, sier Peile.

Golar har slitt med utnyttelsen for de tre spotskipene gjennom det siste året i et marked preget av mellom 10-15 skip som har ligget og ventet på last i perioder.

Peile sier til iMarkedet at poolsamarbeidet med Exmar vil fortsette som i dag for de to resterende skipene i spotmarkedet

- Golar har i lang tid arbeidet med det mål å oppnå forbedret avkastning for våre aksjonærer ved å tilby en unik fleksibilitet for våre kunder. Denne markedsrelaterte kontrakten med Shell vil føre til høyere utnyttelse og dermed økt inntjening fra skipene, sier konsernsjef Tor Olav Trøim i Golar LNG i en kommentar.

Trøim betegner kontrakt som et gjennombrudd i selskapets strategi om å tilby fleksible og innovative avtaler og han er sikker på at flere avtaler vil følge.

Golar LNg har i et par år ventet på en avgjørelse om den planlagte flytende importterminalen utenfor den italienske havnebyen Livorno. En endelig beslutning fra italienske myndigheter har imidlertid stadig blitt skjøvet ut i tid.

- Vi har fortsatt tro på en beslutning før nyttår, sier Peile til iMarkedet.no, og mener sjansene er styrket av at det store spanske energiselskapet Endesa kom inn på eiersiden i prosjektet i sommer.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere