RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Energien kommer innenfra

I en stresset hverdag erfarer stadig flere at det kroppslige og det mentale er tett vevd sammen. Trenden med mind-body - eller kropp og sjel - er i ferd med å sette seg.

I en stresset hverdag erfarer stadig flere at det kroppslige og det mentale er tett vevd sammen. Trenden med mind-body - eller kropp og sjel - er i ferd med å sette seg.

Det dualistiske menneskesynet som rådet på 1600-tallet, så på kroppen som en maskin som kunne skilles fullstendig fra sjelen. Om man ble syk med smerter i en del av kroppen behandlet man bare denne delen for seg, som om man byttet tennplugg i en motor. Både før og etter denne perioden av filosofiens historie har man tenkt annerledes. Aristoteles mente at sjelen befant seg i alle deler av kroppen. Senere kom forklaringen om det holistiske menneskesynet,- når man mener at det fysiske og det mentale påvirker hverandre.

Det mentale må trenes for å holde kroppen frisk

I østen har det holistske menneskesynet vært mer gjeldende enn i vesten. Ikke vet jeg om menneskene som lever i østlige land nødvendigvis er lykkeligere mennesker, men vi vet at de har lange og flotte tradisjoner når det gjelder treningsformer som gir næring til både kropp og sjel. Se bare på Yoga i ulike former, T´ai chi, og Qigong som alle er treningsformer på full fart inn i vår stressede hverdag som mulige pusterom og mentale energikick.

I USA går disse og flere andre treningsformer med mer sjelelig fokus under samlebetegnelsen MindBody. Vi i SATS kaller det Kropp&Sjel og klassene er hvite på timeplanen. Klassene henter inspirasjon fra de østlige treningsformene og andre alternative treningsformer, men de er selvfølgelig tilpasset et moderne treningssenter og kundene der.

Hva består egentlig disse fremmede treningsformene egentlig av?

Avspenning

Avspenning kan være eneste fokus for treningen eller legges inn som en del. Avspenning kan gjøres i bevegelse eller liggende stille på gulvet og den gjennomføres med flere ulike avspenningsteknikker. Det spesielle med avspenning er at det er en aktiv måte å hente seg inn på,- du får mer energi etter en halv times avspenning enn en halv times søvn!

Pust

Fokusering på pust kan være en del av avspenningsøvelsene eller legges inn som eget fokus. Hele poenget er å samle energien rundt jevn, regelmessig og dyp pust som en base for ro og konsentrasjon.

Indre fokus

Mange av treningsformene innenfor spekteret Kropp&Sjel bruker mye tid på personlig innsikt og tilstedeværelse under treningen. Konsentrasjonen rettes mot egen opplevelse av bevegelsene og hjelper deg til å være tilstede i øyeblikket for å utnytte det fullt ut. En motpol til dette fokuset er for eksempel en gruppetreningsklasse der konsentrasjonen legges på gruppen og felles innsats mot et mål (toppen av den siste bakken på en Sykkeltime).

Kroppsbevissthet

Har du lagt merke til hvordan en klassisk ballettdanser beveger seg? Ord som mykhet, presisjon, smidighet og balanse er nærliggende. Danseren er til stede i sin egen kropp og har automatisk og full kontroll over egne bevegelser. Kroppsbevissthet er en mangel i det norske samfunnet og denne mangelen kan være fatal fordi den kan føre til ubevisst dårlig og uøkonomisk bruk av kroppen. Eksempler på slik feil bruk er dårlig holdning, overbelastning av skulder/nakke, feil løfteteknikk og så videre.

Bevegelighet

Bevegelighet defineres som «evne til bevegelsesutslag i ledd og leddkjeder». For idrettsutøvere deler man ofte opp den totale treningen grovt i utholdenhet (kondisjon), styrke, bevegelighet og spesifikk teknikk. Vi mosjonister trenger ikke spesifikk idrettsteknikk, men på moderne treningssentre har man lett for å sette ensidig fokus på de to første,- man må liksom svette og slite for å kunne gå hjem med god samvittighet. Lite tenker vi da på totalen! Det hjelper ikke med god kondisjon og sterke muskler om manglende bevegelsesutslag fører til dårlig holdning, kort muskulatur og vondt i ryggen? Bevegelighet er viktig, ikke bare for velvære men også for å kunne bli bedre i andre aktiviteter. Med større bevegelighet har vi evnen til å bli sterkere, bedre teknisk til ulike ferdigheter, føle oss bedre og ikke minst se bedre ut!

Energi kommer innenfra, du bør derfor unne deg selv å trene også med en indre fokus.

Fra www.sats.no

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere