RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Enestående overlegent rollespill

(BioWare)
Sist oppdatert:
Hvis du trengte en grunn til å investere i en Xbox 360 har du akkurat fått den aller beste.

(Spillmagasinet): Noen ganger tar spill et gigantisk hopp framover. Bioware, som har laget «Mass Effect», har tatt mange slike hopp framover.

Det har vært mye snakk om at spill kan være en glitrende historieforteller, noe som har blitt bevist flere ganger.

Likevel har det aldri vært snakk om at spill kunne ta opp kampen med bøker og film. I spill som «The Witcher» - som er basert på en bok eller for den sakens skyld «The Simpsons» har man på mange måter vært i nærheten.

Med hånden på hjertet kan jeg si at «Mass Effect» er en av de beste science fiction-historiene jeg har lest, og en av de beste science fiction-filmene jeg har sett.

I tillegg er det, ikke kun på grunn av det, et av de aller beste spillene jeg har spilt. Samlet sett er det tidenes utgivelse til noen konsoll noen gang, og har utkjempet «Football Manager 2008» som mitt favorittspill gjennom tidene.

La oss likevel starte med å fortelle litt om folkene bak, men hvis du vil kun ha konklusjonen: Kjøp dette spillet. Hvorfor får du vite under.

Canadiske superhelter

Bioware er et firma fra Canada. De startet i 1995 av en gjeng med leger. Deres første spill var «Shattered Steel» i 1996. To år senere kom det glitrende rollespillet «Baldur’s Gate». Spillet er fortsatt et av de rollespillen med best historie, og et av de første som lot din moral påvirke spillet.

Senere ga de ut det nesten like glitrende «Neverwinter Nights» i 2002, og året etter «Star Wars: Knights of the Old Republic».

Felles for alle deres spill (i hvert fall fra «Bard’s Tale» og utover) har vært det som også gjør «Mass Effect» til årets beste spill på Xbox 360: Historien.

Historien

For å få lov til å skrive om «Mass Effect» måtte vi love å ikke avsløre for mye av historien. For å si det slik – det ville vi ikke gjort likevel. Å avsløre hva som skjer i «Mass Effect» ville vært som å fortelle deg slutten på «Den Sjette Sansen» eller fortelle deg hva øya i «Lost» egentlig er.

Likevel, litt av historien skal du få. Det hele starter med at du lager din egen karakter (som seg hør og bør i et rollespill). Du kan påvirke både bakgrunnshistorie (som det vil refereres til ofte, og som påvirker hvordan folk oppfører seg mot deg) og utseende.

Etter at du er ferdig med å pynte deg selv blir du sendt til Eden Prime, en menneskekoloni som har oppdaget en gammel artefakt.

Menneskeheten har, 200 år fra nå, nemlig begynt å kolonisere andre planeter, etter at man fant en gammel artefakt som hjalp menneskene til å bygge romskip og møte andre raser.

Nede på planeten møter du en syntetisk rase, dvs. avanserte roboter, som prøver alt de kan fra å hindre deg i å finne artefakten. Før du vet ordet av det er du inne i en historie hvor det ikke er noe mer på spill enn selve universet.

Det er alt du får vite. Bare tro oss når vi sier det: Denne historien vil du tenke på hver gang noen tvinger deg til å skru av spillet eller kroppen din kommer med urimelige krav om mat, søvn og drikke.

Gameplay med klassen «Adept»:
(Anmeldelsen fortsetter under videovinduet)

HTML EMBED

Se mange flere videoer fra spillet her.

Spillet

Har du spilt «Knights of the Old Republic» vil mye av hvordan selve spillet oppfører seg være kjent. Du velger klasse, alt fra ingeniør til soldat og noe som kalles adepts. Det siste er en slags jediridder som får forskjellige krefter.

Etter hvert som du løser oppdrag eller vinner kamper (egentlig: skyter fiender) får du erfaringspoeng som du bruker til å forbedre din karakter.

Det er også en haug med våpen og våpenoppgraderinger samt skjold (ikke slike ridderne brukte, nei) du kan få tilgang til. Jakten på det perfekte våpenet er en av de tingene du vil bruke tid på. En av utrolig mange.

Der spillet skiller seg sterkt fra «Knights of the Old Republic» var at i det spillet hadde man et rundebasert kampsystem. I «Mass Effect» er det action for alle pengene. Du har skytevåpen (hagle, pistol og assault gun (jada, noen vil sikkert påstå det finnes et norsk ord for det. Jeg venter 200 år til de lager noe slikt før jeg sier hva det blir), og styrer selve actiondelen som du ville gjort i en tredjepersons skytespill (les: «Halo 3», «Gears of War» og så videre).

I hver kampsituasjon har du to venner som står deg bi, eller som du sender foran deg for å slippe å bli skutt på selv. Ved enkle kommandoer kan du be dem vente (så du kan ta all æren) eller sende dem rett i skuddlinjen slik at du kan ta deg en røyk mens de kjemper.

Kampsystemet er meget godt, og den kunstige intelligensen til de forskjellige rasene du møter er såpass forskjellig at du trenger en taktikk for hver av dem. I seg selv ville dette gjort «Mass Effect» til en single player «Halo 3»-konkurrent.

Spillbarheten er av en slik klasse at det knapt kan beskrives. Det er en naturlig flyt i spillet som man sjeldent ser. Alt fra hvordan du styrer karakterene til bruken av kart, spillets logiske oppbygning, kunstig intelligens og alle de små hintene som kommer når du står litt fast (snakk med folk er det beste tipset, forresten).

Oppdragene

Den store forskjellen mellom spill som «Halo 3», «Gears of War» og «Mass Effect» er alle oppdragene. Hvis du ønsker, vil du kunne spille gjennom hoveddelen av spillet på 10-12 timer, men det er en så enorm mengde med sideoppdrag her som gir deg alt fra penger til nye våpen, nye venner og alt mulig annet at du kan være i «Mass Effect»-universet i mange, mange timer.

I tillegg er oppdragene ganske så forskjellige. Noen er rent konversasjonsmessige, mens andre er actionbaserte og noen midt i mellom.

Hvert oppdrag gir deg også enda et puslespill i historien slik at du vil være svært motivert til å faktisk gjøre hvert eneste lille oppdrag. Noen oppdrag sender deg ned på en planet som ikke er bebodd hvor du kjører rundt i en sekshjuling som kan kjøre opp de bratteste bakker og har et maskingevær på taket.

Noen ganger kan det være litt kjedelig å kjøre rundt i en nærmest ubebodd verden, men akkurat som alt annet – det er egentlig en viktig del av spillet.

Snakk, snakk, snakk

Så en advarsel: Dette spillet har ikke hyperaktive skyteglade ikke-lesende som sin målgruppe. Store deler av spillet går ut på å snakke med mennesker og aliens, både for å få nye oppdrag, løse dem og få flere biter av historien.

For deg som liker gode historier er det bare å si at ikke en eneste gang har jeg kjedet meg i denne historiefortellingen. Det er så utrolig godt gjennomført, både med skuespillere og hvordan historien er bygget opp at jeg gleder meg hver gang en konversasjon begynner.

Grafikk og lyd

«Mass Effect» er vakkert, utrolig vakkert. Det er såpass vakkert at det tyner din Xbox 360 til det ytterste. Animasjoner (sjekk ansiktsuttrykkene til de du snakker med, både mennesker og aliens) er av klasse, designet på alt fra forskjellige planeter til drakter, aliens og annet er så bra at det får «Halo 3» til å ligne på «Wolfenstein 3D».

Samtidig, når man tyner noe maksimalt kan det hende at det kan oppstå enkelte problemer. Skal vi peke på en eneste svakhet i dette spillet så er det at enkelte ganger når du løper rundt for å løse dine oppdrag så stopper spillet opp for å laste.

I tillegg har det skjedd et par ganger at i store kamper, med mange på skjermen samtidig, så har det stoppet opp. Det har aldri gjort spillopplevelsen dårligere, men det er bittelitt irriterende noen ganger. Det kan vel sammenlignes med at Angelina Jolie og/eller Brad Pitt skulle klaget over at sin partner faktisk prompet noen ganger.

Lyden er av beste klasse. Hadde det blitt gitt ut Oscar-statuetter for beste skuespillere i et spill ville garantert «Mass Effect» blitt nominert. Musikk og lydeffekter er også helt utrolige.

Online

«Mass Effect» er et spill du spiller alene. Det er ingen onlinemodus på dette, men man kan håpe at de senere bruker dette universet de har skapt for å lage et onlinespill.

Det er likevel et menypunkt hvor du kan laste ned nye oppdrag – i hvert fall ser det slik ut siden det før utgivelsen ikke var så mye der.

Oppsummering

Rent spillteknisk, eller rent teknisk, er det enkelte veldig små feil ved «Mass Effect». Først og fremst gjelder det grafikken som noen ganger kan hakke. Det blekner likevel, siden det ikke er ofte og ikke påvirker spillet, sammenlignet med alt annet du får.

Dette er årets beste science fiction-historie, årets beste science fiction-film og sammen med de to tingene får du også årets beste spill. Kan man be om mer? Jepp, for «Mass Effect 2» og «Mass Effect 3» er visstnok i produksjon... Hurra.

Kom deg i butikken og kjøp dette spillet. Har du ikke en Xbox 360 får du ta med det også. Dette er tidenes beste spill. Ikke fordi det bare er et godt spill, men fordi både presentasjon og historie sammen med spillet gjør det til det.

Les flere spillsaker på våre spillsider.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere