RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Enga - i gode og onde dager

Sist oppdatert:
Ekte kjærlighet er holdbar ”i gode og onde dager”. Derfor er det flere enn Klanen som elsker Vålerenga.

Av: Frode Geitvik, direktør for samfunnskontakt og sponsorvirksomhet, Hafslund ASA

Moderne sponsorvirksomhet – assosiasjonsmarkedsføring - er i utvikling. Fortidens ”draktreklame” er blitt fornyet og forsterket med begreper som omdømme, opplevelser, integrert kommunikasjon og samfunnsansvar. I 1993 betalte daværende Oslo Energi 75 000 kroner for den første sponsoravtalen med Vålerenga Fotball. Siden har vi utviklet samarbeidet fra en ren ordinær sponsoravtale til å samarbeide om et sett av samfunnsnyttige formål der vi har sammenfallende interesser.

”Ekte kjærlighet” kalles det visstnok, forhold som overlever kriser og turbulens gjennom mange år. To ganger har Hafslund fulgt klubben den tunge veien ned en divisjon, selv om avtalen hele tiden har hatt en klausul om terminering ved nedrykk. Da Enga for 10 år siden stod på randen av konkurs, var daværende Viken Energi (nå en del av Hafslund-konsernet) den første eksterne investor som gikk inn med penger og bidro til å redde klubben. Da Viken fem år senere fusjonerte med Hafslund, ble fotballklubben valgt som den viktigste reklameplakaten for å gjøre det nye konsernet mer kjent. Gjennom oppturer og nedturer har forholdet mellom Vålerenga og Hafslund utviklet seg til å bli et av de sterkest forankrede sponsorengasjementene i norsk idrett. Et sponsorengasjement som består av mye mer enn logoeksponering.

VIKEN: TIdligere VIF-spiss Espen Musæus med Viken-logoen på brystet. (Arkivfoto: Digitalsport)
VIKEN: TIdligere VIF-spiss Espen Musæus med Viken-logoen på brystet. (Arkivfoto: Digitalsport)

Først og fremst fordi vi i ”Oslos Stolthet” finner grobunn for å iverksette en differensiert sponsorstrategi. I klubben, med medlemmer fra 48 nasjoner, finnes en bred arena for å ta og vise samfunnsansvar. ”Vålerenga mot Rasisme”, der vi jobber sammen mot rasisme og forebyggende tiltak for integrering av landsmenn med flerkulturell bakgrunn, er eksempel på et vellykket samfunnsengasjement, som ble unnfanget gjennom positiv dynamikk mellom sponsor og sponsorobjekt. Her finner vi også arena for å synliggjøre andre, viktige grunnsteiner som lokalt engasjement, positive opplevelser, styrking av viktige relasjoner og – ikke minst – et felles verdigrunnlag.

Som en videreutvikling av ”Vålerenga mot Rasisme” ble prosjektet ”Jobbsjansen” unnfanget ifjor. Nok et banebrytende samarbeidskonsept, der partnere er både Vålerenga Fotball, Vålerenga Mot Rasisme – samt offentlige institusjoner, deriblant NAV. ”Jobbsjansen” er et arbeids- og treningsprogram for ungdommer i alderen 17-23 år med ulik etnisk bakgrunn. Unge mennesker i risikosonen for å drive dank, som stortrives i sosialt og arbeidsmessig fellesskap. Deltakerne i prosjektet får en unik mulighet til arbeidserfaring hos sponsoren. Det første kullet er nå ferdig med sin skolering, og resultatet ble at og det resulterte i at ni av 11 deltagere gikk direkte fra prosjektet til fast arbeid eller lærlingplass i Hafslund. Kull nummer to er nå i gang og flere bedrifter i Vålerengas sponsorspool deltar i årets prosjekt.

Med historisk lav arbeidsledighet i Norge, er ikke mangel på oppdrag, men mangel på arbeidskraft hovedutfordringen for mange norske bedrifter. Gjennom idretten har vi sammen funnet en ny rekrutterings- og karrierevei, som vi ellers aldri ville ha funnet.

De over 2700 ansatte i Norges største energi- og sikkerhetskonsern styres i dag etter kjerneverdiene ”Redelighet”, ”Mot” og ”Humør”. Det er ikke vanskelig å få øye på de samme drivkreftene hos Vålerengas aktive, frivillige og trofaste supportere. Ja, selv den myteomspunnede, tidligere beryktede, Klanen viser holdninger, engasjement og kjærlighet vi mer enn gjerne vil assosieres med.

Med 1.1 millioner husstander og bedrifter på kundelisten, er det viktig for vårt konsern å synes. Vålerenga er udiskutabelt et av idretts-Norges mest mangfoldige og gjennomslagskraftige blikkfang, og gir enorm oppmerksomhet og synlighet i mange kanaler. Annenhver helg fyller 10 000 levende reklameplakater Oslos gater på vei mot Ullevaal stadion – mens mange av dem den påfølgende helgen setter sitt preg på en eller annen bortearena i Tippeligaen. Bare de siste fem årene har klubben og Sjappa solgt mer enn 50 000 VIF-drakter med energiselskapets logo – og nær dobbelt så mange T-skjorter med samme design.

Skeptikerne vil naturlig nok stille det relevante spørsmålet om ikke de titalls millionene som i perioden er blitt utbetalt til Vålerenga heller burde gått til å redusere prisen på strøm? Skal vi regne på den måten, koster avtalen hver Hafslund-kunde drøye 8 kroner i året. Men når vi vet at strømsalg i fjor bare utgjorde rundt to prosent av konsernets resultat, og sponsorbeløpet utgjorde en promille av konsernets årsresultat, så er det vel heller Hafslunds aksjonærer, og ikke kundene, som betaler gildet. Det er en investering våre eiere er mer enn komfortable med skal vi tro dem. Rett og slett fordi engasjementet er ekte, det har lange tradisjoner, det gir goodwill – reduserer andre markedsføringskostnader og gir slik økonomisk og immateriell tilbakebetaling verdt mange ganger innsatsbeløpet.

Klanen synger om Enga som ”¿rellion, en av en million - stolt gammal tradisjon” og ”¿en klubb med stolthet og ære - deg trofast vi alltid vil være”. Selv feller jeg nesten en tåre hver gang fanskaren i andektighet og med VIF-skjerfene høyt hevet synger om brannen i Vålerenga Kjerke i 1979. En sterk intro til alle hjemmekampene, et ektefølt symbol på tilhørighet - på linje med Liverpools fantastiske ”You’ll never walk alone”.

Så selv i en sesong som denne, hvor vi i respekt må ta av oss supporterlua og klappe for motstandere som Viking, Stabæk og Brann, står vi fortsatt sammen - i gode og onde dager.

VIF Aalesund web
VIF Aalesund web

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere