RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Enkle måter å kutte kalorier på

Sist oppdatert:
Visste du at det lille sultgnaget forsterkes av et eple? Eller at uregelmessig matinntak gir nedsatt forbrenning? Dropp de dramatiske slankekurene, små justeringer er som regel det du trenger for å oppnå og holde din trivselvekt.

Trivselvekt - den vekten du kjenner passer til din egen kropp.

Slanking behøver ikke være dramatisk. Det er faktisk bevist at hvis man ikke maser på kropp og hjerne og tenker slanking dagen lang, kan det være lettere å oppnå og holde en ønsket vekt. Kroppen skal ha det bra, det er da den yter maksimalt og tar seg best ut. Den liker faste og sunne matinntak, kombinert med trening og bevegelse.

Lurer du på om din vekt ligger innenfor normalen? Vi viser deg hvordan du beregner din Body Mass Index (BMI): Til vektkalkulator >>

Det tar mange kilo (som oftest flere enn du tror) før du kan regnes som overvektig, og før den tid er det liten grunn til å slanke seg. Antageligvis vil det medføre flere bekymringer og utilfredsstillende jojo-perioder enn noe annet. Å veie litt over og under det kilospesialister elsker å kalle normalvekten, er ikke noe problem. Pass på hvis avvikene blir for store. Du vet hvor farlig det er.

14 måter å kutte kalorier på - små justeringer er som regel alt du trenger
- Dropp smør på skiven
- Dropp ekstra pålegg på skiven, pøs heller på med tomat/paprika/agurkskiver
- Skjær bort fettet på koteletten
- Stek i litt olje istedenfor mye smør
- Tren regelmessig!
- Husk: Frukt er også snacks
- Drikk mye vann
- Bruk krydderurter istedenfor smør og fløte
- Krever kroppen sjokolade, kjøp en liten en
- Hopp gjerne over ekstra småspising, men aldri frokosten
- Spis langsomt (det tar tid før kroppen merker at den er mett)
- Spis litt av alt, istedenfor mye av masse
- Kutt ut overdådig kveldsmat (det kan dessuten gi deg mareritt)
- La den siste biten ligge i fred hvis du er mett

Visste du at:
- Jenter trenger normalt rundt 2000 kalorier hver dag. Fra 40-årene og utover trengs stadig litt mindre.
- Uregelmessig matinntak gir nedsatt forbrenning. Kroppen settes på sparebluss, hvilket medfører noe vekttap, deretter minimalt vekttap, og når man begynner å spise normalt igjen, vektøkning.
- Regelmessig matinntak gir jevn forbrenning. Kroppen bruker energi/kalorier på å forbrenne maten.

Visste du også at:

Det lille sultgnaget reddes av:
- Et stort glass vann (ofte er sultfølelse et tegn på at du trenger væske)
- En appelsin

Det lille sultgnaget forsterkes av:
- Eple
- Gulrot

Og...
- Du forbrenner flere kalorier på å tygge en kålrot enn du tar inn gjennon å spise den?
- 6-12 kalorier forsvinner når du kysser?

Kilde: Blunk - en jenteguide, Kari Joynt og Charlotte Glaser Munch, Kagge Forlag.

Relaterte linker fra Klikk.no:
Velg de rette karbo-matvarene!
Slankende treningstips
Tren styrke - gå ned i vekt!
Stress ned - bli slankere
Derfor fungerer ikke slankekurer

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere