Enorme turbåter

Selv om 630 og 550 er enorme båter, regnes de som mellomklasse hos Ferretti-verftet.

Ferretti har to nye turbåter på plass under Boot 2008-utstillingen, som går i Düsseldorf 19-27. januar 2008.

Denne artikkelen er hentet fra Kastloss.no.

Selv om den alminnelige norske båtbruker synes dette er to giganter, går de inn i et mellomklasse-segment for Ferretti-verftet.

Luftig og lys
Ferretti 630 er den største modellen, med fasiliteter som i følge produsenten skal matche enda større og dyrere båter. Man er stolte av båtens slanke linjer, og en luftig, lys cockpit med god utsikt til omgivelsene.

Uteplassen domineres av en stor solplass forut, og en meget rommelig flybrigde, selv i denne størrelsesklassen. I tillegg til førerplass, er det en stor U-sofa med bord, og helt akter et lite pantry med kjøleskap og grillmulighet.

Plass til mannskap
Cockpiten er utstyrt med en stor sittegruppe for inntil 8 personer, og hvis du ønsker mannskap om bord, kan crewlugaren med en eller to senger nås via cockpit – så forstyrres ikke selskapet under dekk.

For også der er det plass så det holder, i følge Ferretti. Egen salong, egen spiseplass med L-sofa og fire stoler, rommelig bysse som kan lukkes av fra salongen og tre store lugarer. Jo da, har du finansene i orden, kan sjølivet by på uante gleder om bord her.

I maskinrommet finner du to MAN 1100 eller 1224. Med største motoralternativ, kommer cruisefarten opp i 30,5 knop, mens toppfarten ligger på 33,5 knop.

Mer hendig
Er du på jakt etter noe litt mer hendig, kan Ferretti 550 være noe for deg. En av spesialitetene til denne modellen, er i følge verftet de tre dobbeltlugarene med tilhørende, separate toalettrom.

Oppe i salongen kan eier og gjester hygge seg omgitt av lyst treverk og fargetoner. Her er det stor U-sofa, spiseplass og en velutstyrt bysse et par trinn ned.

Tilgang til flybridge har du enten fra akterdekket, eller en innvendig trapp. På topplanet finner du muligheter for solbading, eller du kan slange deg i en U-formet sofa. En wetbar med kjøleskap sørger for forfriskninger underveis. Også i Ferretti 550 er det plass til en mannskapslugar, med inngang fra bysseområdet i cockpit.

Daglige båtnyheter og prøvekjøringer finner du på Kastloss.no.

På motorfronten er det to MAN 900 som gjelder. Det sørger toppfart på 34 knop, og med ny, stor tank også for 11 timers gangtid ved 30 knop. Ferretti 550 kan utstyres med et ARG-system (Anti Rolling Gyro) som Mitsubishi Heavy Industries har utviklet for Ferretti.

Systemet skal kunne dempe rulling i bølger med over 50 prosent.

Mer om båt og båtliv: Nettavisens båtmagasin

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.