*Nettavisen* Nyheter.

Entusiaster krasjer om bil

Bilentusiastene Idar Vollvik og advokat Steinar Wiik Sørvik har svært forskjellig oppfatning av bil. Sjekk hva den profilerte advokaten mener om Vollviks bilsmak her:

19.05.08 00:15

iMarkedet.no presenterte fredag tall som viser at salget av luksusbiler øker i Norge, mens salget av vanlige biler utvikler seg flatt.



To profilerte bilentusiaster, investor Idar Vollvik og advokat Steinar Wiik Sørvik har begge meget fasjonable garasjer. Nå snakker de ut om hvilken biloppfatning de har, og den er ganske forskjellig.



- Hva gjør deg til en bilentusiast, Vollvik?



- For meg er det å ha muligheten til å velge den doningen man vil. Og det er frihetsføleslen med å kjøre den som er viktigst når det gjelder bil, sier en vinterferierende Idar Vollvik til iMarkedet.no



Vollvik har to biler som han bruker i det daglige. Det ene er en SUV, Volvo XC90, mens det andre er en BMW M5, som er et råskinn - ifølge han selv.



- Jeg venter på den råeste bilen, sier Vollvik til iMarkedet.no.



Ny Koenigsegg

Denne uken kom nyheten om at han har gått til bestilling av en ny Koenigsegg. Det er den andre fra de svenske superbilprodusentene. Den første bilen ble brukt i mange pr-stunt, og til slutt ga han den bort til en veldedig organisasjon.



iMarkedet.no har snakket med NOKAS-advokat og bilentusiast Steinar Wiik Sørvik. Han er fullstendig fortapt i eldre sportsbiler. Helst britiske.



-Såpestykker

- Jeg er egentlig ikke så glad i dagens biler. Men jeg er veldig opptatt av design. Jeg er veldig glad i biler, sier Steinar Wiik Sørvik til iMarkedet.no. Domsavgjørelen i NOKAS-rettssaken er utsatt, og Sørvik er på vei til etterlengtet ferie. Men når det kommer til bil må han stoppe opp i feriepakkingen.



- Den fineste bilen som er laget er Jaguar C-type fra 50-tallet, fra 60-tallet er den fineste bilen Aston Martin DB6, fra 70-tallet er den fineste bilen en Jensen Interceptor. På 80- tallet ble det bare laget bokser, på 90- tallet kun såpestykker, mens jeg har sansen for mye av det retrodesignet som igjen er å se på nye biler i dag, messer den profilerte advokaten til iMarkedet.no



-Hva er så spesielt med gamle sportsbiler?



- Når jeg kjører rundt i min Aston Martin DB6, så hører jeg temamusikken fra filmene om James Bond i hodet. Det var den gang de laget 250 biler i året det, sukker Wiik Sørvik.



Bilene nå til dags er han ikke så begeistret for.



- Nå er alt så raffinert. Duppeditter overalt. Kollisjonsputer og alskens, sier han.



- Synes også det er trist at dieselen har gjort sitt inntog for Jaguar, men samtidig forstår jeg jo at Jaguar trenger det. Jeg har et stort hjerte for Jaguar, sier bilentusiasten.



- Dersom du måtte kjøpe nybil i dag da?



- Vel, jeg har kjøpt en av de, en Range Rover, med diesel og hele pakka. Men jeg skulle veldig gjerne ha fått tak i den nye Aston Martin DB8, 2-seters roadster, det må være det ultimate. Ellers så venter jeg spent på hvordan den nye Range Rover blir, sier Wiik Sørvik.



- Dessverre er norske avgifter helt forferdelige, så det er veldig synd at det skal koste så mye å kjøpe noe annet enn firkantede blikkbokser, sier Wiik Sørvik.



Wiik Sørvik lar seg ikke imponere av bilen som har smeltet hjertet til Idar Vollvik.



- Det er helt sikkert en fantastisk morsom bil. Men det er det entusiaster kaller for en kitcar. Skrudd sammen på en låve til et fartsmonster med stive priser. Om man skal bruke så mange millioner på bil, hvorfor ikke kjøpe seg en Ferrari Enzo, Mercedes McLaren, eller en ny Bugatti i stedet?



- Nei, det er vel fordi at man må kjøpe det som er tilgjengelig. Hos Bugatti og Ferrari må man stille seg i kø. Der er det nærmest fabrikken som vurderer deg. Koenigsegg er ikke eksklusivt. Hvilken som helst oppkomling med fet lommebok kan kjøpe den bilen, sier Wiik Sørvik.



Mens han legger til at svaret fra Bugatti ville nok ha vært:



- Vi har vurdert deg og du er ikke godkjent, sier Wiik Sørvik.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag