*Nettavisen* Nyheter.

Er brød sunt?

Foto: Robert Anthony (Illustrasjon)

Det er ikke nødvendigvis det mørkeste brødet som er sunnest.

03.06.10 16:02

(SIDE2:) - Når jeg skal kjøpe et sunt og grovt brød i butikken ser jeg alltid etter brødskala’n. Dette er en god rettesnor for forbrukerne om grovheten på brødet, sier ernæringsfysiolog Hanne Hennig Rustad ved Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no).

Mer fra Side2.no: Besøk forsiden

Om et brød er mørkt i fargen eller om det har mange hele korn vil ikke dette si at brødet er grovere enn et lysere brød, understreker Rustad.

- For eksempel er havrebrød et godt grovbrød som er ganske lyst i fargen. Jeg bruker selv brødskalaen til å orientere meg i brødhyllen, og velger alltid det brødet som aller helst har alle fire kakestykkene utfylt og dermed blir kategorisert som ekstra grovt brød, men minst tre fulle som da vil si et grovt brød.

Brød regnes for grovt når minst 50 prosent eller mer av melmengden er sammalt mel, hele korn eller kli.

«Brødskala’n viser hvor mange prosent hele korn, sammalt mel og kli det er i brødet. Skalaen inkluderer ikke innholdet av frø, nøtter eller andre ingredienser som har innvirkning på brødets næringsinnhold. Grovhetsmerkingen finner du på et utvalg av brødposer og melblandinger».

Slik velger du brød
Hvis brødet ikke har noen brødskala, er det lurte å se på ingredienslisten, mener Rustad.

- Ingrediensene står nemlig i synkende rekkefølge slik at det som står nevnt først er det som det er mest av i produktet. Enkelte ganger kan det være flere ulike grove meltyper og korn slik at en må ta en vurdering når en leser listen. Dersom det ikke står noen informasjon på brødet, som det ofte ikke gjør hos for eksempel bakeren, ville jeg spurt de ansatte om informasjon. De bør vite hvor grove brødene deres er.

Vi gir ikke opp brød
I løpet av de siste årene har flere aktører uttrykt skepsis til brød og kornprodukter. Det er blitt oppfordret til å redusere inntaket av brød, pasta og andre sentrale karbohydrater i det norske kostholdet. Likevel viste Statens institutt for forbruksforsknings (SIFO) undersøkelse fra 2008 at åtte av ti vanligvis spiser brød til frokost og lunsj. Det viser seg også at høyt intakt av grovt brød er kjennetegn ved nordmenns brødvaner. Ifølge SIFO kan vi se en utvikling på økt helsebevissthet, også når det gjelder brød. Flere er opptatt av grovheten på brødet, og kvinner er mer nøye med å velge grovere varianter enn menn. Ni av ti svarte også at de likte brødmat godt.

I samme undersøkelse svarte 45 prosent at de pleide å lese Brødskala’n når de kjøpte brød i butikken.

Hvor ofte, og når på dagen bør man eventuelt spise brød?

- I forslagene til de nye kostrådene anbefales det at en spiser fire porsjoner med fullkornprodukter på tilsvarende 75 gram per porsjon hver dag. Jeg vil anbefale å spise brødmåltidene til frokost og lunsj, eventuelt en skive grovbrød til kveldsmat. Ved å starte dagen med en eller to skiver grovbrød sammen med et glass melk vil du få i deg mange viktige næringsstoffer og en god kombinasjon av nyttige proteiner, sier Rustad.

Så til slutt: Er brød sunt?

- Brød kan være så mangt, men dersom du velger et godt grovt brød er dette sunt og bør inngå i et variert kosthold. Grovbrød inneholder kostfiber, proteiner og viktige B-vitaminer. I tillegg er grove kornvarer en av de viktigste kildene til jern i det norske kostholdet. Det er viktig å spesifisere at det er grovbrødet som er sunt og ikke loff eller annet fint brød som inneholder mindre av de viktige næringsstoffene.

HTML EMBED

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.